Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Drönarproblem för flygplatser

Antalet incidenter med drönare har ökat vid landets flygplatser de senaste åren. Vid Norrköping flygplats fick man vid ett tillfälle förra året stänga ner delar av luftrummet.

Lättflugna. Man bör läsa på regelverket innan man ger sig ut och flyger drönare.

Lättflugna. Man bör läsa på regelverket innan man ger sig ut och flyger drönare.

Foto: Mikael Strand

NORRKÖPING2016-02-21 08:30

För två år sedan inrapporterades tre incidenter med drönare vid Sveriges flygplatser men sedan dess har drönarnas popularitet ökat. En drönare är en mindre, radiostyrd och obemannad luftfarkost som är tillåten att använda för privatpersoner – inom det regelverk som finns; om man ska flyga dessa i en flygplats kontrollzon måste man ha tillstånd.

Antalet incidenter med drönare inblandade har ökat, enligt Vesvre Rémi, ledningsstrateg på Transportstyrelsen. 2015 skedde hela 24 luftrumsintrång eller olovliga flygningar i kontrollzoner kring flygplatser i Sverige. Dessa drönar-incidenter ledde till stängning av kontrollzonerna vid tio tillfällen under 2015. Flest gånger gällde stängningarna större flygplatser som Bromma (fyra gånger) och Arlanda (tre) men även Norrköpings flygplats fick stänga ner del av kontrollzonen vid ett tillfälle – i oktober.

Om flygplatsen noterar att en drönare färdas inom kontrollzonen måste man alltså vidta åtgärder – för säkerhetens skull.

Mari Torstensson, flygplatschef på Norrköping flygplats bekräftar att man hade en incident 2015.

– Det är vad vi vet om, det kan ju finnas ett mörkertal här med drönarintrång som man aldrig märker. Den gången stängde vi den delen av luftrummet där vi noterat drönaren men det påverkade inte flyget som helhet, berättar Mari Torstensson som tycker att ökningen av denna sorts incidenter har blivit ett problem.

– Det är bekymmersamt eftersom de bara dyker upp. Det räcker ju med att det flyger in en fågel i en motor för att det ska bli problem och drönarna har ju en helt annan densitet så det är lite otäckt.

En del av problemet är att drönare nu finns att tillgå för ganska överkomliga summor.

– Man kan köpa en på Teknikmagasinet eller någon annan affär och bara sätta igång att flyga. Vi vill att man först kontrollerar vad reglerna säger innan man flyger med drönare; tvingas en flygplats att stänga hela luftrummet leder det ju till stora kostnader, bedömer Mari Torstensson som tillägger att man har den rutinen att man regelmässigt anmäler till polisen när man upptäcker en drönare.

Man kan se sträckningen på kontrollzonen runt Norrköping flygplats på luftfartsverkets hemsida: http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/.

Regler för drönare

Om du vill ansöka om tillstånd att flyga inom en kontroll­zon kontakta närmaste flygplats inom det område du har tänkt att flyga.

En drönare som flyger inom kontrollzonen för en flygplats utsätter flyget för stora risker.

Det finns också restriktionsområden i Sverige där det är förbjudet att flyga, till exempel över fängelser och nationalparker.

När du flyger drönare är du skyldig att följa de lagar och föreskrifter som gäller för all luftfart.

Luftfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!