"Domen öppnar för fler bluffakturor"
NORRKÖPINGSvensk Handel varnar nu för en lavin av bluffakturor sedan internetföretaget Callmedia, ett företag som Svensk Handel inte anser vara seriöst, har vunnit en tvist i Norrköpings tingsrätt mot en 51-årig man från Finspång. Mannen hävdar att han inte nyttjat bolagets tjänster, men döms ändå att betala Callmedias fakturor och rättegångskostnader på drygt 9000 kronor.
<b>Döms att betala</b>
Norrköpings tingsrätts dom tvingar nu mannen att betala drygt 7600 kronor för tjänster som han hävdar att han inte beställt eller nyttjat, och dessutom 1821 kronor för företagets rättegångskostnader.
Mannen tror själv att hans dator kopplats upp mot en betaltjänst på internet utan att han visste om det. Han hävdar att ingen i hans hushåll har ringt några betaltelefonsamtal.
<b>Rätten tror på företaget</b>
Men Callmedia säger att betalsamtalen inte går att komma åt via internet utan bara via en vanlig telefon.
Norrköpings tingsrätt tror på företaget. Det är dock inget vanligt företag som tingsrätten valt att tro på, anser Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel, en organisation som har till uppgift att ta tillvara på handels- och tjänsteföretagens intressen.
- Vi har en uppfattning att det inte är seriöst, att man för på folk kostnader som inte är riktiga, säger han. Jag är tveksam till sanningshalten i deras påståenden. Hela upplägget är att ha inkassobolag och advokater med spikskorna på när man skickar ut fakturorna. Det är klart att man inte har en ärlig avsikt med det här.
<b>Många samtal om dagen</b>
Konsumentverket, polisen, Svensk Handel och Post- och telestyrelsen har fått ta emot många anmälningar från personer som anser att de fått felaktiga räkningar från Callmedia. Oftast gäller fakturan besök på olika betalsidor på internet. Datoranvändare med modem kanav misstag ladda ner ett program som göratt modemet ringer upp ett dyrt betalnummer, uan att man är medveten om det. Seda kommer räkningen.
Dick Malmlund säger att han en normal dag kan ta emot 10 till 15 telefonsamtal från företagare och privatpersoner som anser att de fått felaktiga räkningar från företaget. De flesta är privatpersoner. Han uppskattar att ungefär 75 procent av alla klagomål som Svensk Handel får ta emot numera gäller falska fakturor för olika internettjänster.
Det finns ett 20-tal företag som håller på med den här typen av verksamhet. Callmedia tillhör de fem till sex mest aktiva företagen. Dick Malmlund säger att det finns en stor risk att företaget kommer att använda tingsrättens dom för att skrämma folk att betala oberättigade räkningar som man skickar ut i framtiden.
- Vi måste ta tag i det här, säger han. Det kommer att bli en lavin med sådana här räkningar annars.
<b>"Inte vägledande"</b>
Varken Post- och telestyrelsen eller Konsumentverket vill kommentera Norrköpings tingsrätts dom. Men på Post- och telestyrelsen säger man ändå att domen bara får ses som ett utslag i ett enskilt fall och att den inte blir vägledande.
Dick Malmlund är kritisk till att inte Konsumentverket arbetar hårdare för att skydda privatpersoner mot sådana här företag, som han själv kallar för "skojarföretag". Han är också mycket kritisk till Norrköpings tingsrätts dom. Han anser att domstolarna är alldeles för okunniga när det gäller den här typen av oseriös verksamhet.
- Problemet med det här är att man tittar på ett enskilt ärende, man ser inte mönstret, säger han.
<b>Förbjöds skicka fakturor</b>
Så sent som i slutet av juni i år förbjöd Post- och telestyrelsen Callmedia att skicka ut fakturor till folk som inte medvetet har ingått avtal om att utnyttja företagets tjänster. Om man fortsatte med det riskerar företaget att få betala ett vite på 100.000 kronor. Det är ett beslut som företaget nu överklagat. Dick Malmlund vill helst se en ändring av lagen för att skydda konsumenterna.
- Det måste till någon regeländring, säger han. Annars kommer inte folk att våga ha datorer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!