Konsortiet Vikboland Vind vill bygga tolv vindkraftverk, med en höjd på 200 meter, i tre grupper på fastlandet på Vikbolandet, från Skenäs till Jonstorp.
I konsortiet ingår Norrköpings kommun genom Norrevo och Nodra, Kolmårdsvind ekonomisk förening och projekteringsbolaget Wind4shore.
Miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Östergötland avslog i september 2018 ansökan, då man ansåg att bolaget inte redovisat ett underlag som visar att platsen uppfyller kravet på en lämplig lokalisering med hänsyn till risken för skada på havsörn.
Planerad verksamhet ligger också i ett område där flyttstråk passerar längs kusten.
Wind4shore och kommunen överklagade beslutet. Mark- och miljödomstolen avvisade kommunens överklagande, och nu har dom fallit i vad gäller Wind4shores överklagande. Wind4shore når ingen framgång.
Också mark- och miljödomstolen gör bedömningen att den sökta lokaliseringen inte kan anses lämplig enligt miljöbalken med hänsyn till risken för negativ påverkan på fågellivet, havsörn och flyttfågelsträck, – och flygsäkerheten. Norrköping Airport säger med nuvarande underlag nej till etableringen, för säkerheten kring in- och utflygning av plan till flygplatsen.
Vad bolaget anfört om lämpligheten med hänsyn till kraftledningen till Marvikens kraftverk och behovet av fossilfri el kan inte väga upp dessa risker, menar domstolen.
"En dålig lokalisering kan inte heller vägas upp med tekniska skyddsåtgärder vars effektivitet och konsekvenser inte är tillräckligt belagda", skriver mark- och miljödomstolen som avslår överklagandet.
Parterna bakom vindkraftplanerna har tidigare fått nej till lokalisering i Kolmården, på kobbar utanför Marviken och nu på fastlandet på Vikbolandet. I dagsläget finns ingen vindkraft i kommunen.
Wind4shore menar att fågelskyddssystemet DTBird fungerar, att flyghinderanalysen kan uppdateras och höjden på verk kan justeras. Bolaget har också lyft klimatnyttan och menat att tillstånd bör ges mot bakgrund av klimatlagen.
Domstolen skriver att klimatlagen styr regeringens klimatpolitiska arbete, och att den inte ska tillämpas vid prövning i enskilda fall.
Två ledamöter var skiljaktiga och menade att bolaget borde ges möjlighet att inlämna nya flyghinderanalyser och korrigeringar av vindkraftparkens utformning.
Skulle domen överklagas är det mark- och miljööverdomstolen som avgör eventuellt prövningstillstånd.