Tillsynen, som genomfördes i våras, visar att Norrköpings kommun bryter mot skollagen på flera punkter. Bland bristerna påtalas exempelvis att elever med behov av särskilt stöd inte får sitt behov tillgodosett. Enligt skolinspektionen saknar skolan kompetens och resurser och väljer istället att hänvisa sina elever till externa aktörer. Bristen anses påverka elevernas möjligheter att nå sina kunskapskrav. Lärare på Djäkneparksskolan uppger i utredningen att det saknas resurser för elever vars motivation tryter eller för de elever som inte vill ta emot stöd. Tillsynen visar även att vissa beslut om särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång inte har fattats av rektorn för utbildningen, vilket strider mot skollagen. Av skollagen framgår att om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges ett sådant stöd.
Vidare kritiseras skolans arbete för att motverka kränkande behandling av elever. Djäkneparksskolans biblioteksverksamhet fyller inte heller sin funktion. Enligt skollagen ska biblioteket användas för att stödja elevers lärande och kunskapsutveckling, men Djäkneparksskolan saknar en organiserad biblioteksverksamhet enligt utredningen. Rektorn planerar för genomförandet av utvecklingsåtgärder som ska främja elevernas brukande av biblioteket.
Djäkneparksskolan har till senast den 6 oktober i år på sig att skriftligen redovisa de påtalade bristerna för Skolinspektionen.