Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dispyt om upphandling vid kanalreparation

Efter en direktupphandling inför arbetet vid slussarna i Trollhättan sommaren 2011 dömdes Sjöfartsverket att betala 1,1 miljoner i upphandlingsskadeavgift. Nu överklagar verket till kammarrätten.

NORRKÖPING2012-03-02 08:27

I juli 2010 inledde Sjöfartsverket ett upphandlingsförfarande till följd av de påfunna bristerna vid en kontroll av Trollhätte kanal. Tjänsterna som skulle upphandlas och genomföras var omfattande reparationer av kanalen och dess slussar, och ärendet bedömdes vara brådskande.

Två anbudsansökningar kom in angående reparationen, från Besab och Skanska. Efter tilldelnadsbeslutet tilldelades Skanska den 3 december entreprenaden, varpå Besab den 10 decmeber i Förvaltningsrätten ansökte om överprövning av tilldelningsbeslutet, denna avslogss senare.

Konkurrensverket yrkar på avgift

Den 16 mars 2011 avbröt Sjöfartsverket upphandlingen och direktupphandlade entreprenaden av Skanska. Förvaltningsrätten förklarade härmed att upphandlingen utgjorde en så kallad otillåten direktupphandling, men lät avtalet bestå då det hela gällde ett tvingande almänintresse.

Till följd av att avtalet bestått ansöker Konkurrensverket om upphandlingsskadeavgift och yrkar att Sjöfartsverket betalar 1 800 000 i skadeavgift. Syftet med en sådan avgift är att myndigheter ska iaktta upphandlingsreglerna, och beloppet baseras bland annat på hur allvarlig föreseelsen är.

Sjöverket bestrider Konkurrensverkets yrkande och menar att förmildrande omständigheter ska tas med i beräkningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om