I juli 2010 inledde Sjöfartsverket ett upphandlingsförfarande till följd av de påfunna bristerna vid en kontroll av Trollhätte kanal. Tjänsterna som skulle upphandlas och genomföras var omfattande reparationer av kanalen och dess slussar, och ärendet bedömdes vara brådskande.
Två anbudsansökningar kom in angående reparationen, från Besab och Skanska. Efter tilldelnadsbeslutet tilldelades Skanska den 3 december entreprenaden, varpå Besab den 10 decmeber i Förvaltningsrätten ansökte om överprövning av tilldelningsbeslutet, denna avslogss senare.
Konkurrensverket yrkar på avgiftDen 16 mars 2011 avbröt Sjöfartsverket upphandlingen och direktupphandlade entreprenaden av Skanska. Förvaltningsrätten förklarade härmed att upphandlingen utgjorde en så kallad otillåten direktupphandling, men lät avtalet bestå då det hela gällde ett tvingande almänintresse.
Till följd av att avtalet bestått ansöker Konkurrensverket om upphandlingsskadeavgift och yrkar att Sjöfartsverket betalar 1 800 000 i skadeavgift. Syftet med en sådan avgift är att myndigheter ska iaktta upphandlingsreglerna, och beloppet baseras bland annat på hur allvarlig föreseelsen är.
Sjöverket bestrider Konkurrensverkets yrkande och menar att förmildrande omständigheter ska tas med i beräkningen.