Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Diskriminering"

- Vi vill självklart ha samma regler för färdtjänst, som de som gäller för kollektivtrafiken. Annars blir vi handikappade diskriminerade av Norrköpings kommun.
Det säger Monica Svensson, ordförande för Norrköpingsavdelningen av De handikappades riksförbund, som skickat ett protestbrev till Norrköpings kommun.

"Eftersom kollektivtrafiken i Norrköping har fått besparingskrav på 16 miljoner kronor, är det väl inte orimligt att färdtjänsten får ett besparingskrav på 800.000", tycker Maud Ohlén, (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

"Eftersom kollektivtrafiken i Norrköping har fått besparingskrav på 16 miljoner kronor, är det väl inte orimligt att färdtjänsten får ett besparingskrav på 800.000", tycker Maud Ohlén, (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Foto:

NORRKÖPING2004-08-12 06:00
Protesterna riktar sig mot det nya förslaget att försämra färdtjänsten på flera punkter, bland annat att färdtjänsten ska sluta redan klockan 21,00, och på så sätt tjäna in cirka 800.000 kronor.
Protestbrevet till kommunstyrelsen har undertecknats av Monica Svensson, ordförande i DHR Norrköping, Kerstin Lidberg, ordförande i HSO Norrrköping och Monica Eriksson, vice ordförande i SRF. Och så här står det bland annat i brevet:
"Det är bra att den allmänna kollektivtrafiken görs mer tillgänglig. Personer med funktionshinder som tidigare inte kunnat nyttja bussar och spårvagnar, har nu den möjligheten vid resor inom tätorten (tack vare ombyggda fordon). Men det fungerar inte för alla och personer med funktionshinder ska som övriga kommuninnevånare kunna resa fritt i hela kommunen, även om man är beroende av färdtjänst.
För den som bor eller reser till eller från Svärtinge, Åby, Kolmården, Arkösund med flera platser inom kommunen, utgör syftet med besparingsförslagen inte ens ett alternativ.
Förslagen strider även mot Norrköpings kommuns handikappolitiska program på punkt efter punkt. Därför kräver vi att förslagen dras tillbaka och att periodkorten ska gälla som tidigare, att trafikeringstiderna ska vara som tidigare, att medresenär betalar samma egenavgift som tidigare och att förbeställningstid inte införs.
Går förslagen igenom visar det på beslutfattares föreställning om vilken levnadsnivå som är rimlig när man har ett funktionshinder. Vi deltar då inte på lika villkor. Det upplever vi som kränkande och diskriminerande."

Förbättringar
- Som färdtjänsten fungerar i dag är vi nöjda, även om det ibland finns en del att klaga på även nu, säger Monica Svensson. De ombyggda och handikappanpassade spårvagnarna och bussarna är en bra förbättring, även om det tyvärr inte gjorts på alla spårvagnar och inte på bussarna som går utanför centrala Norrköping.
- Men det har hänt att chauffören inte kunnat ta ombord en rullstolsbunden för att rampen man ska fälla ut kärvat och inte gått att använda. Och en gång orkade inte en kvinnlig chaufför fälla ut den tunga rampen. Då ropade hon ut i högtalarna, om det fanns någon stark man bland passagerarna som kunde hjälpa till med rampen, men i den situationen kände jag mig som någon som katten släpat in...

Ute i god tid
- Fungerar inte rampen eller att en barnvagn redan finns ombord på bussen, så får vi vackert vänta till nästa tur och hoppas att det finns plats då istället. Så det gäller som handikappad att vara ute i god tid, om man har någon tid att passa...
- Och framförallt vill vi inte veta av någon försämring av färdtjänsten, utan vi vill ha kvar de regler som gäller idag. Är det något sätt det går att spara pengar på färdtjänsten och som vi kan acceptera, är det att man försöker få bättre samordning på färdtjänstresorna. Nu kommer det ofta flera färdtjänstfordon till samma plats, istället för att samordna resorna bättre.


<span class=Rub1>"Färdtjänsten måste ta viss del av våra besparingskrav"

<span class=Ing1><B>NORRKÖPING
Att färdtjänsten i Norrköping har fått ett besparingskrav på 800.000 kronor, är inget som Maud Ohlén (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden, tycker är så konstigt:
- Inte med tanke på att kollektivtrafiken i stort i Norrköping fick besparingskrav på 16 miljoner kronor. Då är det väl inte orimligt att även färdtjänsten får ta sin del av besparingskraven.</B>

Ett förslag som kollektivtrafiknämnden skulle komma överens om med vård- och omsorgsnämnden, men det har inte lyckats fullt ut:
- Nej, vi har endast kommit överens om fyra av de sex punkter som besparingen av färdtjänsten innehåller, säger Maud Ohlén. Och resterande två punkter, för att i så fall nå upp i sparkravet på 800.000 kronor, har vi nu lämnat över till kommunstyrelsen att ta beslut om vid mötet kommande måndag.
De fyra förslag som nämnderna kommit överens om att genomföra är följande:
1) förändring av start- och sluttider för resor till och från daglig verksamhet.
2) Förbättrad samordning av hämtande och lämnande av färdtjänstresenärer vid särskilt boende och daglig verksamhet.
3) Förbeställningstid om två timmar.
4) Dubbel egenavgift för medresenär i färdtjänsten.
De två punkter man inte kommit överens om i de två nämnderna är följande:
1) Möjligheten att resa med färdtjänst efter klockan 21 försvinner.
2) Möjligheten att resa med färdtjänst på Östgötatrafikens periodkort upphör att gälla för den inomkommunala färdtjänsten.
- Här tror jag att kommunstyrelsen direkt beslutar om att stänga färdtjänsten klockan 21 på kvällarna i fortsättningen, bland annat för att väldigt få reser efter den tiden, säger Maud Ohlén. Men hur de ser på vårt förslag att periodkorten ska upphöra att gälla, återstår att se.
Tilläggas kan att de här förändringarna inom färdtjänsten ska träda i kraft snarast möjligt och senast 1 oktober i år. Angående de fyra förslag man är överens om uppgår besparingen till ungefär 400.000 av de totalt 800.000 som ska sparas.
När det gäller 16-miljonersbesparingen på kollektivtrafiken, är de stora förändringarna en nedläggning av linjen till Pryssgården och Fiskeby samt en omläggning av linjetrafiken till Smedby och Lindö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!