Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det var väl då själva . .

Den som visar att upp ett aggressivt beteende har lättare att få byta sin vara än den som är glad och trevlig, enligt forskare vid Karlstad universitet. Men det håller inte konsumentvägledaren med om.

Foto:

NORRKÖPING2006-12-28 06:00
Forskarna har testat olika metoder och kommit fram till att bästa sättet för att få lämna tillbaka sina julklappar är att gorma och skrika. Glada och neutrala personer har däremot svårt att få igenom en retur.
- Det är jag inte förvånad över men så ska det absolut inte vara, säger Kristina Samuelsson, konsumentvägledare.
Men faktum är att konsumenten inte har någon laglig rätt till retur om man inte kommit överrens om det med butiken. Varje butik avgör själva hur generösa de vill vara både med öppet köp och bytesrätt.
Undantaget är om varan är trasig. Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det är det upp till köparen att bevisa samma sak.
- Även om man inte tycker att det är värt att gå vidare med ett ärende om en trasig produkt tycker jag alltid att man ska gå tillbaka till butiken och påpeka det. De ska veta att deras varor är trasiga, säger Kristina Samuelsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om