Det var väl då själva . .
Den som visar att upp ett aggressivt beteende har lättare att få byta sin vara än den som är glad och trevlig, enligt forskare vid Karlstad universitet. Men det håller inte konsumentvägledaren med om.
Foto:
- Det är jag inte förvånad över men så ska det absolut inte vara, säger Kristina Samuelsson, konsumentvägledare.
Men faktum är att konsumenten inte har någon laglig rätt till retur om man inte kommit överrens om det med butiken. Varje butik avgör själva hur generösa de vill vara både med öppet köp och bytesrätt.
Undantaget är om varan är trasig. Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det är det upp till köparen att bevisa samma sak.
- Även om man inte tycker att det är värt att gå vidare med ett ärende om en trasig produkt tycker jag alltid att man ska gå tillbaka till butiken och påpeka det. De ska veta att deras varor är trasiga, säger Kristina Samuelsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!