Den gamla Dragsbron fick stängas av i november förra året på grund av att den var i dåligt skick, med rostskador. Det är en tuff miljö vid det strömmande vattnet.
Nästan ett år senare lyftes den nya Dragsbron på plats. Den består av tre delar tillverkade i Finland. Den första delen som den stora kranen lyfte dit var den längsta delen, mittendelen. Därefter var det dags för de båda mindre delarna.
Arbetet blev försenat på onsdagsförmiddagen bland annat på grund av blåsten. Men med hjälp av styrlinor gick det bra att placera ut den långa brodelen.
Förbipasserande passade på att ta bilder av brolyftet och från bänkarna på fängelsesidan hade man första parkett till arbetet.
Det är en efterlängtad bro.
– Mycket, säger Erik Strand, kommunens projektsamordnare.
När kan allmänheten gå på bron?
– Vi hoppas i december, säger Erik Södergren, platschef vid NCC.
Det som återstår är rördragningar, dragning av Holmens kablar och så ska gångbanan kläs med trä. Den nya bron, med en stomme av stål, får belysning längs räcket. Bron har behandlats för att tåla den aggressiva miljön vid Motala ström.
– Träfinish och schysst belysning, sammanfattar Erik Södergren vad som skiljer den nya bron från den gamla bron.
Dragsbron är en gångbro som knyter ihop kvarteren Kopparhammaren och Drags vid gamla fängelset. Den nya bron är ritad av arkitekten Gallardo Yébenes.
Tanken bakom brons utformning är att bevara den industriella karaktär som präglade den gamla bron och som är typisk för Industrilandskapet. Samtidigt ska bron ha ett modernt formspråk.