Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det ska inte kunna hända"

Fartyg i hamnen kan fånga upp dina mobilsamtal och sms så att de går via utlandet.  - Fartyget ska stänga av sin mast innan det når hamnen, men vi har problem med att det inte görs, säger en person på Telia Sonera.  Problemen har varit så omfattande att Telia nu ska se över avtalen med utländska operatörer.

Många av de utländska fartygen struntar i att stänga av sin mobiltelefonmast vilket gör att den fångar upp telefontrafik inom Sverige och får den att gå genom utländska operatörer. Det innebär mycket högre kostnader. Foto/Janne Forsby/Arkiv

Många av de utländska fartygen struntar i att stänga av sin mobiltelefonmast vilket gör att den fångar upp telefontrafik inom Sverige och får den att gå genom utländska operatörer. Det innebär mycket högre kostnader. Foto/Janne Forsby/Arkiv

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2008-03-13 03:00
Befinner du dig nära gränsen eller i en hamnstad - då bör du vara uppmärksam på vilken operatör din mobil är uppkopplad till. Har du otur kan du kopplas upp via ett mobilnätverk i utlandet och drabbas av mycket högre kostnader. Det hände en person som skickade sms till en bekant när båda befann sig i Norrköping i slutet av förra året. Ena stunden var det sms inom Sverige, mindre än en minut senare gick sms-trafiken mellan samma personer via Ryssland och med den utländska kostnaden. Dubbelt så dyrt
På fakturan har totalt åtta sms registrerats som sms till utländska abonnemang i Ryssland och kostnaden blivit mer än dubbelt så hög. Telia Soneras pressansvariga Maria Hillborg låter är förvånad: - Det ska inte kunna hända. Jag har inte hört talas om något liknande tidigare, säger hon. Välkänt
Men vid närmare efterforskning visar det sig att det är ett välkänt och återkommande problem för Telia. Kundtjänst fick information om problemet, som kallas båtroaming, för drygt ett år sedan. - Om fartygets mast är starkare än Telias fångar fartygets mast upp mobiltrafiken, säger en person på Telias kundtjänst och förklarar att bytet av operatör till utländsk är vanligast nära landsgränsen eller i hamnstäder. Och hon bekräftar att det inte är ovanligt att kundtjänst får frågor om just det här problemet. Stockholms hamn
När Folkbladet får kontakt med personal insatt i frågorna visar det sig att problemet är utbrett och omdiskuterat på Telia Sonera. - Det har hänt att stora fartyg gått med masten påslagen rakt in i Stockholms hamn och då handlar det om ett stort antal kunder som drabbats. Enligt den anställde på Telia struntar många fartyg helt i att stänga av sin mobilmast när de kommer in i svenska hamnstäder. Och det är Telias kunder som drabbas genom att de får en betydligt högre räkning än de borde. Det är ett problem som inte Telia själva kan kontrollera utan det hänger på att kunden själv upptäcker felet. - Vi vill att den som drabbats kontaktar oss så vi kan utreda och kompensera kunden, säger Maria Hillborgoch tillägger att det på nya mobiltelefoner går att förhindra att telefonen automatiskt byter operatör. - Man kan ändra inställningen på telefonen så att den ska fråga om den ska byta operatör. På grund av de stora problemen ska nu Telia se över avtalen med de utländska operatörerna.
Internationell roaming innebär en möjlighet för en mobilabonnent att använda sin mobiltelefon utomlands. För att detta ska vara möjligt måste operatören i hemlandet ha slutit avtal med en operatör i det andra landet. I avtalet regleras bland annat vilken ersättning som operatörerna tar ut av varandra för att låta en annan operatörs abonnenter använda mobiltelefonen i det egna nätet. Telia Soneras avtal med utländska operatörer gör det möjligt att mobiltelefonen kopplas upp på en utländsk mast och sådana master har flera av fartygen som besöker de Svenska hamnarna. Fakta/Post och telestyrelsen och Konsumentverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om