"Det ska inte kunna hända"
Fartyg i hamnen kan fånga upp dina mobilsamtal och sms så att de går via utlandet. - Fartyget ska stänga av sin mast innan det når hamnen, men vi har problem med att det inte görs, säger en person på Telia Sonera. Problemen har varit så omfattande att Telia nu ska se över avtalen med utländska operatörer.
Många av de utländska fartygen struntar i att stänga av sin mobiltelefonmast vilket gör att den fångar upp telefontrafik inom Sverige och får den att gå genom utländska operatörer. Det innebär mycket högre kostnader. Foto/Janne Forsby/Arkiv
Foto: Forsby Jan
På fakturan har totalt åtta sms registrerats som sms till utländska abonnemang i Ryssland och kostnaden blivit mer än dubbelt så hög. Telia Soneras pressansvariga Maria Hillborg låter är förvånad: - Det ska inte kunna hända. Jag har inte hört talas om något liknande tidigare, säger hon. Välkänt
Men vid närmare efterforskning visar det sig att det är ett välkänt och återkommande problem för Telia. Kundtjänst fick information om problemet, som kallas båtroaming, för drygt ett år sedan. - Om fartygets mast är starkare än Telias fångar fartygets mast upp mobiltrafiken, säger en person på Telias kundtjänst och förklarar att bytet av operatör till utländsk är vanligast nära landsgränsen eller i hamnstäder. Och hon bekräftar att det inte är ovanligt att kundtjänst får frågor om just det här problemet. Stockholms hamn
När Folkbladet får kontakt med personal insatt i frågorna visar det sig att problemet är utbrett och omdiskuterat på Telia Sonera. - Det har hänt att stora fartyg gått med masten påslagen rakt in i Stockholms hamn och då handlar det om ett stort antal kunder som drabbats. Enligt den anställde på Telia struntar många fartyg helt i att stänga av sin mobilmast när de kommer in i svenska hamnstäder. Och det är Telias kunder som drabbas genom att de får en betydligt högre räkning än de borde. Det är ett problem som inte Telia själva kan kontrollera utan det hänger på att kunden själv upptäcker felet. - Vi vill att den som drabbats kontaktar oss så vi kan utreda och kompensera kunden, säger Maria Hillborgoch tillägger att det på nya mobiltelefoner går att förhindra att telefonen automatiskt byter operatör. - Man kan ändra inställningen på telefonen så att den ska fråga om den ska byta operatör. På grund av de stora problemen ska nu Telia se över avtalen med de utländska operatörerna.