Det lutar åt en portohöjning
Posten dras fortfarande med stora förluster och vill därför höja portot och bli av med Svensk Kassaservice. Det kunde man ana mellan raderna, när Postens nye VD Erik Olsson, gästade Norrköping igår, för att träffa postpersonal, lokalpolitiker, landshövdingen Björn Eriksson och media. Fast han sade det inte rakt ut.
Postens nye VD, Erik Olsson, träffade i går postpersonal och kommunpolitiker. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
<B>+ Och kanske höja det till dubbla taxan?</B>
- Nej, så skulle vi aldrig göra, för i så fall skulle våra kunder inte skicka så många försändelser längre, utan det skulle handla om mindre förändringar i så fall och det vill jag att vi på Posten själva ska kunna bestämma.
<B>+ Och när det gäller Svensk Kassaservice, som dras med jättestora förluster?</B>
- Så har jag begärt att regeringen ska se över den här frågan, för det kan ju inte vara meningen att Posten ska påtvingas stora förluster, för en verksamhet som vi är tvingade att ha hand om.
- När det gäller ekonomin gick vi med drygt 200 miljoner i förlust i fjol, vilket ändå var en halv miljard bättre än året dessförinnan, så trots allt är vi på rätt väg, men det krävs ännu mer förändringar i framtiden och då handlar det om att gasa där vi är bra och bromsa där vi är mindre bra.
</B>+ Så du vill exempelvis att någon annan aktör tar över Svensk Kassaservice från Posten?</B>
- Jag vet inte hur staten vill lösa den här frågan, men jag hoppas givetvis på en förändring, så att inte Kassaservice och dess stora förluster ska drabba Posten i framtiden,.
- För det tycker jag inte är rätt och Kassaservice gör det mycket svårt för oss att kunna ändra våra röda siffror i bokslutet till svarta, vinstgivande, siffror framöver.
<B>+ Hur ser du på den dyra organisationen bakom ert löfte att brevförsändelser över hela Sverige kommer fram dagen efter?</B>
- Skulle vi slippa det åtagandet och kanske leverera brevet efter två dagar, skulle vi spara in stora pengar, men det förslaget har vi inte gett till regeringen i det här läget, utan nu handlar det i första hand om förändringar angående portot och Kassaservice.
Erik Olsson tillbringade hela gårdagen i Norrköping, där han träffade postpersonal, politiker, kunder, kommunala tjänstemän och landshövding Björn Eriksson.
</B>Träffade brevbärare</B>
- Här i Norrköping har jag träffat uppåt 90 brevbärare och haft en bra diskussion med dem och vidare besökte jag en stor kund i Norrköping, Vitamex, för att höra hur de ser på Posten och så har jag även träffat kommunalrådet Eva Andersson och näringslivsdirektören Björn Persson för en diskussion.
- Med våra 40.000 anställda och 24,5 miljarder kronor i omsättning är vi Sveriges största företag och därtill ett folkkärt sådant, som alla svenskar har en relation till. Och då är det förstås intressant för mig att komma ut i landet och lyssna och höra vad folk tycker om oss.
- Och även om vi fått mycket kritik från allmänheten under senare år, är vi ändå fortfarande ett folkkärt företag, som går väldigt bra. I jämförelse med andra länder har Sverige fortfarande världens bästa postföretag, när det gäller att hantera försändelser.
<B>+ Här i Norrköping blev det mycket kritik när Postterminalen lades ner och många anställda sades upp?</B>
- Beslutet togs före min tid, men det var inte bara läget som avgjorde detta utan nedläggningen berodde också på att maskinparken var gammal på postterminalen i Norrköping, jämfört med andra postterminaler och därmed ett stort investeringsbehov som vi nu slapp undan.
- Samtidigt fick jag veta att gruppreklamcentralen vuxit rejält och anställer 90 här i Norrköping och hälften av dem är uppsagda från postterminalen. Dessutom har cirka 75 andra uppsagda fått ny sysselsättning via vårt företag Futurum och med god hjälp av Håkan Gustavsson, före detta Erikssonchef i Norrköping, som hjälper till att skaffa nya jobb.