Nära nog 51 000 passagerare har de första sex månaderna flugit från Norrköping. Fyra procent mer än i fjol, och bästa noteringen sedan SAS-tiden.
För ökningen svarar charterflyget, där fler flighter tillkommit under året. Flygplatschefen Mari Torstensson vill dock inte gå in på exakta siffror för reguljär- respektive charterflyget.
- Vi brukar inte göra det.
Har backatAtt reguljärflyget backat är dock lätt att räkna ut, eftersom det ju sedan den 18 maj inte förekommit några flighter alls till Köpenhamn,
Men som framgått har en efterträdare till konkursade Cimber och Skyways nu trätt in på arenan. Den 10 september börjar NextJet flyga Norrköping-Köpenhamn.
De båda första veckorna trafikerar man då först Karlstad-Norrköping-Köpenhamn. Men sedan ska man kunna börja flyga med full kapacitet härifrån.
Detta innebär tre turer per dag, i plan med 34 platser. Cimber hade två avgångar, med plats för 50 passagerare i varje.
Samma operatörAtt NextJet tar över innebär att Norrköping och Linköping nu har samma operatör. Äntligen bör då de båda flygplatsernas tidtabeller kunna optimalt anpassas.
- Särskilt angeläget är detta, när det gäller kvällsturen från Köpenhamn, säger Mari Torstensson.