Det handlar om första etappen av Johannisborgsförbindelsen som ska vara klar 2026. En helt ny väg ska dras från Lindövägen och sedan hela vägen till Norra Promenaden. Man vill avlasta Östra Promenaden och den hårt trafikerade Hamnbron. Idag är den med all sin tunga trafik en svårforcerad barriär mellan det nya bostadsområdet Inre hamnen och stadskärnan.
Bron kommer att börja där Lantmännen ligger och hamnar sedan öster om både Inre Hamnen och övriga verksamheter som finns österut längs Strömmen.Tekniska nämndens enhetschef Johan Smedner har begärt att kommunfullmäktige skjuter till nya pengar för att bygga en klaffbro i stället för en fast bro. Detta för att också större fritidsfartyg och mindre passagerarfartyg ska kunna nå Inre hamnen, som ju ska bli Norrköpings nya turistattraktion.
Det har avsatts 199 miljoner kronor för bron men sluträkningen hamnar på 304 miljoner om den ska bli öppningsbar. Samtidigt räknar man med att drift- och avskrivningskostnader ökar med totalt 3,6 miljoner årligen. Ett nytt beslut krävs därmed.
Så småningom finns också ambitionen att ersätta Hamnbron med en ny bro, kallad Jungfrubron. Men det lär dröja till 2035 innan den blir verklighet. Däremot har arbetet redan påbörjats med en tredje bro över Strömmen som ansluter mitt i det nya bostadsområdet. Det är en öppningsbar gång- och cykelbro, som ska stå klar redan innan husen börjar befolkas, det vill säga 2022/2023.