"Det här är myndighetsterrorism"

NORRKÖPING
- Luftfartsinspektionens agerande mot flygbolaget Transjet är myndighetsterrorism, säger Ulf Wiberg, pensionerad flygkapten och f d flygplatschef i Norrköping.
Under sina fyrtio år som kapten har han aldrig stött på något liknande. Luftfartsinspektionens ingripande är unikt, menar Wiberg.

Norrköping2002-07-26 00:00
Den nionde juli belade Luftfartsinspektionen flygbolaget Transjet med flygförbud. Grunden till flygförbudet var organisationsskäl med konkreta problem som bakgrund. För långa arbetspass för personalen och för lite bränsle vid landning är två exempel.
Ulf Wiberg, flygkapten sedan fyrtio år tillbaka anser att det är Luftfartsinspektionens fel att bolaget fått dra på sig så många anmärkningar.
- Skulden är lika stor på Luftfartsmyndigheten som på flygbolaget. Myndigheten har inte skött sin tillsyn och när man sedan ingriper så ställer man allt upp och ner, de skulle ha ingripit betydligt tidigare, säger Ulf Wiberg.

<b>"Unikt"</b>
Luftfartsinspektionen är en tillsynsmyndighet som med jämna mellanrum ska kontrollera de olika flygbolagen. Att Transjet belagts med flygförbud kan bero på att myndigheten inte skött sin uppgift och ingripit i ett tidigare stadium så att ett förbud kunnat undvikas menar Ulf Wiberg. Under sina fyrtio år som flygkapten har han aldrig varit med om att ett flygbolag har fått flygförbud och ser inspektionens agerande som unikt.
- Något är skumt i det här, jag kallar det myndighetsterrorism, säger han men tror samtidigt att det ligger mer bakom flygförbudet än vad som framkommit i media.
- Personligen tror jag att anmärkningarna mot bolaget är större än vad som framgått, är det bara det som framställts i media så hade man inte behövt ställa in flyget, fortsätter han.
Inspektionens agerande försämrar resenärernas tilltro till charterbranschens aktörer. Flygbolag, resebolag och resenärer kan också förlora förtroendet för inspektionen efter en sådan här händelse. Ett flygförbud på uppåt sex veckor innebär en oerhörd förlust för ett bolag.
- Sex veckor är ungefär en tiondel av deras verksamhet och kan resultera i att rese- och flygbolaget går i konkurs, förklarar Ulf Wiberg.
Han anser också att luftfartsinspektionen har lika stort ansvar för resenärerna som flygbolaget och resebolaget har.
Orsaken till inspektionens agerande tror han beror på bristande resurser. Det är i första hand Luftfartsinspektionens sak att se till att problemen upptäcks och åtgärdas i tid, så att flygförbud undviks.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om