Östgötateaterns nya cirkusresidens innehas av norska cirkus- och contortionartisten Elise Bjerkelund Reine som bjuder in andra artister, också extremt flexibla i kroppen, till X-scenen på Teatervinden i Norrköping.
– Jag har hittat på det konceptet som heter "How far are you willing to bend" och sedan tagit utgångspunkt i cirkusdisciplinen contortion som på svenska är känt som ormkvinna, säger Elise Bjerkelund Reine.
Hon gillar inte det uttrycket, som hon tycker är dehumaniserande, och hon tycker att det är absurt att som 35-årig kvinna få frågan när hon berättar att hon är vighetsartist: "Vad kan du göra sexuellt?"
– Det skulle man inte fråga någon som jobbar på kontor. "Kan du göra galna saker med en penna?"
Contortionist är det uttryck Elise Bjerkelund Reine föredrar. Det är en disciplin som baseras på vighet, en blandning av balans, akrobatik och dislokation (urledvridning).
Elise, med en bakgrund i Frankrike och Danmark, arbetade i tio år med svingtrapets, något som kräver styrka och snabbhet. Efter 30 valde hon istället att satsa på att vara vig och "göra konstiga saker", som hon säger.
– Att skapa obehaglig konst. Det kändes rätt för mig, säger hon och skrattar.
Varför är det obehagligt?
– Det är väldigt många som tycker att det är väldigt obehagligt att se contortion, att se att folk stretchar till det extrema.
Projektet på Teatervinden är närmast performance art. Eller som Elise också säger, en experimentell cirkusform med samhällskritiskt innehåll, snyggt paketerat.
Här utforskar hon och de andra artisterna samtidens effektivisering och sexualisering, i en klaustrofobisk scenografi, där rummet blir en grå låda, med en sträckbänk. "How far are you willing to bend" tar avstamp i cirkusartisternas erfarenheter av att pressa sina egna, eller andras gränser och ställer frågor om makt. Vem anpassar sig, vem bestämmer?
– Det handlar om hur mycket man är villig att böja sig, fysiskt, men också mentalt, och hur samhället är nu. Jag tror alla har känt på att man blir pushad över sina gränser och hur svårt det är att sätta gränser.
Projektet består av sex olika föreställningar, som spelas i kapitelföljd, där varje kapitel introducerar en gästande cirkusartist som utforskar frågan "How far are you willing to bend" utifrån sitt perspektiv och söker efter svar genom musik, text och koreografi för att alla sedan samlas i det slutgiltiga kapitlet: "Sex".
– Det är som ett manifest, på temat how far are you willing to bend, fysiskt, mentalt och sexuellt. Förhoppningsvis har vi svaret i maj.
Först ut med premiär den 1 september är Adalberto Fernandez Torres från Puerto Rico. Elise, som kommer att ha ett eget kapitel senare, finns med på scenen, riktar strålkastaren mot honom och förmedlar text som han skrivit. De har jobbat tillsammans tidigare, bland annat i Linköping.
Publiken, max 40 personer, står, går runt, som på ett museum, eller sitter på golvet. Behöver man en stol finns det också. Kapitel 1 är 30 - 40 minuter långt.
– Elise har inte bara gjort sig känd som en mycket framgångsrik artist, utan också som en modig, oförutsägbar och gränsöverskridande cirkuskreatör, säger teaterchef Nils Poletti som är "nervöst förväntansfull" på vad som kommer att presenteras.