Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det hade varit enklare för flygbolagen om allt varit samlat på en plats"

Allt tal om gemensamma intressen till trots pågår ju hela tiden kampen mellan de båda flygplatserna.
Båda behöver nya intäkter, för att kunna gå ihop sig och utvecklas.
Samtidigt är det en nackdel, i konkurrensen med andra regioner, just att de är två.

Thomas Sjölander - VD för Nya Norrköping                      Foto: Anita                 Kjellberg/arkiv

Thomas Sjölander - VD för Nya Norrköping Foto: Anita Kjellberg/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-01-10 06:00
I dessa dagar gäller det att hänga med. Thomas Sjölander, Nya Norrköpings VD, talar om rörligheten inom flygbranschen. Det öppnas och stängs linjer mer eller mindre hela tiden.
Då måste man marknadsföra sin region, sin flygplats - och deras fördelar. Sjölander pekar på fördelar som mindre flygplatser kan ha, när nu säkerhet m m gör incheckningen alltmer tidskrävande på stora flygplatser.
Idag föredrar väl de allra flesta, som ska byta i London för vidareflyg till t ex Atalanta, USA, att flyga från Arlanda. Då slipper man ju undan med ett byte. Men om och när det blir alltför bökigt på Arlanda - då kan en linje t ex Norrköping-London också komma att visa sig lönsam.
Sjölander säger, att av någon anledning har mindre länder som Finland och Norge utanför de stora städerna fler direktförbindelser med "världen" än vad Sverige har. Han undrar, om en del av förklaringen kan vara att det är så tätt mellan flygplatserna hela vägen mellan Stockholm och Jönköping.
Han pekar också på, att antalet resenärer från östgötaregionen årligen uppgår till 500.000. Då är Kungsängen, Linköping City Airport, Skavsta och Arlanda samtliga inräknade.
I praktiken handlar det därför framför allt om att locka tillbaka resenärer från Arlanda, vilket ju Kungsängen också redan i viss mån har lyckats med.
Det finns alltså en stor potential i östgötaregionen. Sjölander erinrar också om, hur Norrköping har ett upptagningsområde på 600.000 människor. Vilket då är mer än vad Linköping har.
- Man kan uttrycka det som så att det bor fler norr om Norrköping än söder om Linköping.

Inte bra med två
I sammanhanget kan vidare noteras att Linköpings flygplats haft omkring 50.000 passagerare till Köpenhamn i flera år nu, oavsett om det gått upp eller ner för Norrköping.
Men från många håll påpekas nackdelarna med att regionen håller sig med två flygplatser. Det gör, som Torbjörn Mortensen säger, det inte på minsta vis enklare för flygbolag att etablera sig här.
- Om allt hade varit samlat på en plats, då hade det varit mycket lättare för dem att ta besluten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om