Kommunen ser alltså ut att ha landat i den ytterst kontroversiella fråga, som dessa vägplaner har varit. Mattias Stenberg omtalar, att den rödgröna majoriteten till nästa sammanträde med stadsplaneringsnämnden kommer att lägga fram ett förslag om att vägen Lindö-Marby ska helt avföras från agendan. Han hoppas få med även borgerliga partier på detta.
Detta innebär helt om för alla de tre rödgröna, jämfört med föregående valperiod. Då var framdragandet av den här vägen något, som Miljöpartiet och Vänsterpartiet gick med på som kompromiss för att få samregera med Socialdemokraterna.
Glad miljöpartist
Som miljöpartist är Mattias Stenberg självfallet strålande glad över att - som det ser ut - kunna sätta stopp för dessa vägplaner.
- Den här vägen är ju, enligt min bedömning, ett alldeles för stort ingrepp i naturen.
Det har då handlat om en ny väg förbi Långtorp, Holmtorpet och inte minst Dömestads gård, med dess åkerlandskap och betesmarker. Här finns också riklig flora och fauna.
De här vägplanerna har hela tiden varit mycket omstridda. Kritiken har kommit inte minst från Naturskyddsföreningen och från boende i Lindö. Å andra sidan har många boende i Marby gärna velat ha vägen.
Men när den nu avskrivits handlar det enbart om Djurövägen, och infarter från den till Marby och Unnerstad..
- Vi måste ha en dialog med Trafikverket om hur vi ska lösa det här. Men de detaljerna vill jag inte gå in på idag, säger Stenberg.
Nu handlar det emellertid om "detaljer" av såpass stor betydelse att de kan stjälpa hela detaljplaner. För till saken hör nu också, att kommunen i början av november fick bakläxa av mark- och miljödomstolen på den detaljplan för Marby som överklagats dit.
Ännu besvärligare
Och inte nog med det underkännandet. För det är faktiskt av andra, tydligen ännu besvärligare, skäl som kommunen nu låter denna detaljplan ligga i träda. Fredrik Wallin, plankontorets processansvarige för detaljplaner:
- Länsstyrelsen har pekat på, att Djurövägen inte är tillräckligt bra för att detaljplaner för det här området alls ska kunna godkännas. Vare sig kapacitetsmässigt eller vad gäller trafiksäkerheten.
Trafikverket är väghållare för Djurövägen, medan anslutningsvägarna till Marby och Unnerstad är kommunens. Nu måste kommunen först av allt komma överens med Trafikverket om, vilken upprustning som krävs för Djurövägen.
- Sedan får vi och Trafikverket bryta arm om vem som ska betala...
Inte aktuellt
- Och innan detta blivit klart är det överhuvud taget inte aktuellt för oss att gå fram med några detaljplaner. Länsstyrelsen kommer ju inte att låta dem vinna laga kraft, säger Wallin.
Diskussioner med Trafikverket har inletts. Men det är ännu alldeles för tidigt att säga något om, vart dessa kan komma att leda.
- I princip har videtaljplaner klara även för Sidus och Djurön. Men det är ju ingen idé att gå fram med dem heller nu, säger Fredrik Wallin.
Mattias Stenberg slår fast, att den pågående etapputbyggnaden i Marby kommer att fullföljas. Den påverkas inte av den här utvecklingen.
Ett nytt läge
Men fortsättningen, med Unnerstad och vidare utåt, kommer nu i ett annat läge. Hittills har vägen Lindö-Marby setts som förutsättning, i varje fall inom styrande kretsar.
- Men den fortsatta utbyggnaden måste naturligtvis hanteras utifrån de nya förutsättningar som nu uppstår, konstaterar Mattias Stenberg.