Det rörliga kulturarvet utgörs av en stor mängd historiska transportmedel.
Allt från gamla lok och spårvagnar till veteranbilar och fartyg.
Fordon som berättar om det moderna samhällets framväxt och hur människor har rest genom åren.
I dag finns inget särskilt lagskydd för det rörliga kulturarvet, men snart kan det bli ändring på det.
Under 2018 fick Riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda ett stärkt lagskydd för rörligt kulturarv och strax innan jul överlämnades en rapport med ett lagförslag om en hänsynsparagraf till Kulturdepartementet. Förslaget handlar om att visa sådan hänsyn att bevarandet av det rörliga kulturarvet kan förbli rörligt. Kort och gott att skapa bättre förutsättningar för de ideella krafter som ser till att hålla fordon rullande, flytande och flygande.
– Det är bra mycket mer intressant och man förstår de här fordonen bättre i sitt sammanhang om man kan se dem rörliga. Till exempel ett tåg som är rörligt jämfört med ett tåg som står stilla, säger Helena.
Problemet i dag, menar hon, är att modern lagstiftning ofta försvårar arbetet.
– Om man tar järnvägen som ett exempel så kanske man inte kan ha samma kostnader och regler för ett museitåg som man kör tre gånger om året som man har för SJ. Då blir det knasigt.
Vad skulle det betyda om det här lagförslaget gick igenom?
– Det skulle betyda att den här delen av vårt kulturarv värderas på ett liknande sätt som annat kulturarv. Det här är en senare tid av vårt kulturarv och kulturarvslagstiftningen är ganska gammal, därför behöver de här delarna läggas till.