Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det är inte så här det skulle fungera!"

På kort tid har elsparkcyklarna tagit över gatubilden i Norrköping. Men alla är inte glada över utvecklingen.

Elsparkcykel slängd på Lindövägen.

Elsparkcykel slängd på Lindövägen.

Foto: Carolina Nilsson

Norrköping2021-09-16 19:00

Totalt rör det sig om cirka 1 600 sparkcyklar från en handfull operatörer. De syns – och de väcker starka känslor.

– Vi tror att de har kommit hit för att stanna och rätt hanterat är det ett bra fordon, tycker Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Sedan suckar hon tungt:

– Det är irriterande när de slängs överallt inne i stan. Det är inte så det ska fungera.

Under onsdagen satt tekniska nämnden i ett långt möte där man bland annat avhandlade problematiken kring elsparkcyklarna i Norrköping. 

– Vi i kommunen kritiseras för att vara sega men vi är inte sena på bollen. Större kommuner än vår har inte kommit längre i det här. Folk måste däremot förstå att frågan är väldigt komplicerad, understryker Karin Jonsson.

Det har florerat många förslag på hur man ska hantera sparkcyklarna. Långtifrån alla är möjliga att genomföra rent juridiskt.

– Elsparkcykeln är en ny företeelse som går lite grann under radarn i lagstiftningen. Det är därför viktigt att vi alla får en utbildning kring vilka lagar som gäller.

I Linköping har kommunledningen upprepade gånger uppvaktat ägarna om att man inte accepterar felparkerade och liggande elsparkcyklar på trottoarer eller i vägkanter.

Samhällsbyggnadsnämnden meddelade under onsdagen att man fortsättningsvis kommer att hämta in alla elsparkcyklar som står olämpligt till och att uthyrarna därefter får betala en summa när de hämtar ut dem från en särskild uppställningsplats.

Karin Jonsson låter inte imponerad:

– Nej, vi tror inte på den modellen som vi anser vara dyr och inte heller hjälper. 

Huvudspåret i Norrköping är enklare; man diskuterar att helt enkelt plocka undan de cyklar som ligger i vägen.

– Sedan får bolagen naturligtvis betala för den tjänsten.

Hur intresserade är ägarna av att hjälpa till?

– Jag har inte själv träffat dem, men vi planerar att mötas för att diskutera saken. De har tagit initiativ till att lösa problemet.

Jonsson ser gärna att frågan lyfts upp på riksnivå.

– Man ser hur alla kommuner sitter på hemsnickrade modeller. Kommunsverige behöver istället samla sig och ställa krav på hur vi ska få ordning på detta.

Parkeringsplatser vid de mest utsatta områdena (Campus, Resecentrum bland annat) skulle kunna vara en del av lösningen. Liksom mer information i skolorna om vad som gäller.

– Man kan även diskutera om vi borde upphandla branschen. Då är det lättare att ställa krav från vår sida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!