Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det är inte klokt"

Vissa dagar i sommar finns inte en enda trafikpolis i tjänst i hela Östergötland! Något som givetvis inte är bra.
- Det är inte klokt, helt enkelt, säger trafikpolisen Mats Åkerblom, som tjänstgjort i östgötatrafiken sedan 1981 och kunnat följa försämringen på nära håll.

– När vi inte kan skicka ut en enda trafikpolis på östgötavägarna vissa sommardagar, är det inte riktigt klokt. Trafiken är ju tät och farten hög och då behöver ju polisen synas ute på vägarna för att dämpa farten, menar trafikpolisen Mats Åkerblom som här ses på E 22-an som tillsammans med E 4-an är de mest trafikerande vägarna i Östergötland.
FOTO: NICLAS SANDBERG

– När vi inte kan skicka ut en enda trafikpolis på östgötavägarna vissa sommardagar, är det inte riktigt klokt. Trafiken är ju tät och farten hög och då behöver ju polisen synas ute på vägarna för att dämpa farten, menar trafikpolisen Mats Åkerblom som här ses på E 22-an som tillsammans med E 4-an är de mest trafikerande vägarna i Östergötland. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

NORRKÖPING2004-07-31 06:00
- I det här fallet kan man verkligen påstå att det var bättre förr, för då fanns det mer resurser att bevaka trafiken och göra kontroller under hela året inklusive den täta och tuffa semestertrafiken.
- Nu har vi alltså inte en enda trafikpolis i tjänst i hela Östergötland vissa dagar, beroende på att vi får gå över och fylla upp luckor på ordningspolissidan och det känns absolut inte bra.
Du kanske anser att landshövding Björn Erikssons förslag är bra, att låta trafikpolisen i Sverige bli en sepa-
rat och egenplanerande enhet?
- Ja, det tror jag vore vettigt, för då kunde vi ju inom trafikpolisen själva planera vår verksamhet över hela landet och hela året på ett helt annat sätt, men givetvis ändå vara tillgänglig för "vanliga" polisen vid akuta situationer.

Otillfredsställande
Mats Åkerblom märker även en klar försämring av möjligheterna att kunna kontrollera säkerheten hos lastbilar och bussar:
- För några år sedan kunde vi var uppåt 10 man som tjänstgjorde på kontrollstationen vid Ringeby nära Maxiområdet, men idag är vi två tjänstgörande kvar här. Så antalet kontrollerade fordon har gått ner från 6.000 tidigare till kanske 2.000 per år numera.
Tillförordnade trafikpolischefen för Östergötland, Bo Brändevall, håller med om problemet med mindre polissatsning på trafiken i Östergötland:
- Den här situationen med lite personal under sommaren är mycket otillfredsställande. Vi vill ju vara ute och synas mycket i trafiken, för vi vet att det har en dämpande effekt på trafikrytmen och farten och ännu bättre är om vi regelbundet stoppar trafikanter som vi misstänker för brott.
- Enligt våra undersökningar är det detta som är det mest effektiva, för att få andra trafikanter att sakta ner farten och därmed minska risken för olyckor.
- Men när vi som vissa dagar inte har en enda trafikpolis i tjänst i hela länet, är det inte lätt att åstadkomma dessa saker.
- Däremot ägnar vi oss åt parallellåkning, de dagar som vi endast har två poliser i tjänst. Detta innebär att poliserna tar varsin bil och åker ut på vägarna, främst då E 4-an och E 22 där det är mest trafik och fördelen är ju att två polisbilar är ute och syns i trafiken, trots att vi har lite personal.
- Samtidigt försöker då de här två enmanspatrullerna hålla sig ganska nära varandra, så att de kan hjälpas åt om de måste göra något tillslag eller någon kontroll.

Mindre effektiv
Varför blir det så ont om trafikpoliser vissa dagar under sommaren?
- Vi har ont om personal, men vi måste ändå satsa mycket på vissa dagar, exempelvis när semestrarna börjar och slutar och när det är tävlingar på Mantorp. En sådan helg har vi cirka tio trafikpoliser i tjänst och då måste de sen få ut sin ledighet och då blir vissa vanliga veckodagar helt utan bemanning på trafiksidan.
Då blir det inte mycket kvar av östgötapolisen rykte om att vara bland de mest effektiva i Sverige, när det gäller att ta fortkörare och andra trafikbrott?
- Nej, det har blivit sämre i år på grund av vi fått en ny organisation inom östgötapolisen.
- Så någon större effektivitet kan det inte bli tal om, åtminstone inte nu under sommaren och framförallt förstås inte när vi inte kan skicka ut en enda trafikpolis på östgötavägarna vissa dagar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!