Nyligen beslutade den statliga myndigheten Skolverket hur de utökade statsbidragen för att "förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren för de lärare som arbetar i skolor med svårare förutsättningar" ska fördelas mellan de 150 skolor/delar av skolor med förskoleklass eller grundskola som har "svårast förutsättningar med beaktande av elevernas socioekonomiska bakgrund" och som är belägna i en storstad eller i en storstadsnära miljö.
Det totala statsbidraget uppgår till 570 miljoner kronor per år. Skolverket har beslutat att fördela 21 miljoner kronor som är möjliga att söka för Norrköpingsskolorna Matteusskolan, Söderporten, Klingsborgsskolan, Vrinneviskolan, Gustaf Adolfsskolan och De Geers skola. I ett pressmeddelande från regeringen säger skolminister Lotta Edholm att "Pengarna kan till exempel användas till att anställa fler lärare eller annan personal, men även till att stärka skolornas arbete med trygghet och studiero på olika sätt."
Ingrid Cassel (M) är ordförande i utbildningsnämnden i Norrköping. Hon säger till Folkbladet att hon ser mycket positivt på de utökade statsbidragen.
– Det är bra att regeringen och Skolverket riktar in de extra stöden till de skolor som har tuffast utbildningsvillkor och stora utmaningar med språk och integration istället för att kleta ut anslagen till alla skolor, säger Ingrid Cassel.
Hon tycker inte att det är negativt att Norrköpings skolproblem pekas ut på det här tydliga och detaljerade sättet där olika enheter på till exempel Söderporten och Klingsborg pekas ut som särskilt problematiska.
– Tvärtom! Vi har inget att dölja. Ska vi kunna ta itu med problemen så kan vi ju inte låtsas som om de inte finns, säger Ingrid Cassel.
Hon nämner de framsteg som gjorts på Söderporten sedan Skolinspektionen förra året riktade hård kritik mot hur skolan arbetade med hedersproblematik och frånvaro.
– Kritiken mot Söderporten gav skolans ledning extra råg i ryggen för att ta itu med problemen. Nu har kunskapsresultaten förbättrats påtagligt, säger Ingrid Cassel till Folkbladet.
Folkbladet intervjuade nyligen den avgående rektorn för Söderportens årskurser 4-6. I intervjun beskriver han vilka förändringar man gjort efter Skolinspektionens kritik och vilka resultat man uppnått.
Ingrid Cassel hoppas nu på liknande insatser på de andra skolorna.