Deras jobb: Utveckla Norrköping
NORRKÖPINGVad gör de - egentligen!? För oss som inte är företagare är nog Norrköpings kommunala näringslivskontor rätt okänt. Raggar företag till Norrköping, kanske? Jodå, fast det är långt ifrån hela sanningen. Stödjer det näringsliv som redan finns i stan? Jodå, det också.
Björn Persson, Britt Forsberg, AnnaKarin Olsson och Olof Rydberg ska se till att näringslivet i Norrköping utvecklas. Och att det kommer nya företag till stan. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Den 1 januari 2001 gjordes kommunens organisation för näringslivsfrågor om.
- Näringslivskontoret ansvarar för kontakterna med näringslivet, både inom kommunen och med andra företag som av olika anledningar är intresserade av Norrköping.
- Dessutom bildades ett marknadsföringsbolag där kommunen och näringslivet är huvudmän. Chef för det bolaget är Thomas Sjölander.
- Destination Norrköping är inriktad på turism och besöksnäringen. Folk ska lockas till Norrköping och hålla kongresser eller bara roa sig. Huvudsaken är att de kommer till stan.
<b>Sex medarbetare</b>
Idag har näringslivskontoret sex medarbetare. Nyast är näringslivssekreteraren Britt Forsberg som närmast kommer från Sydkraft. Hon arbetar tillsammans med Olof Rydberg, också han näringslivssekreterare och Björn Persson, näringslivsdirektör, med etableringar och stöd till det lokala näringslivet.
- Vi ska vara en kontaktyta mellan kommunen och näringslivet, säger Björn Persson.
Han betonar kontorets uppgift att stötta det lokala näringslivet, företag som redan finns etablerade i Norrköping och behöver stöd och hjälp.
Det kan vara frågor om bygglov, planfrågor, miljöprövning, markbehov osv.
- En av våra uppgifter är att utveckla servicen.
<b>Studenterna kvar</b>
Samarbetet med Linköpings universitet har blivit allt viktigare i takt med utvecklingen av Campus.
- Norrköping är en intressant ort för studenterna att vara kvar och arbeta i efter studierna, säger AnnaKarin Olsson.
- Vi deltar därför i arbetsmarknadsdagar, informerar om vilka branscher som finns, vilka utvecklingsmöjligheter som Norrköping har att erbjuda.
<b>Fler till högskolan</b>
- Fler och fler av Norrköpings ungdomar går vidare till studier efter gymnasiet, berättar hon.
- Norrköping är nu uppe i 42 procent. Så många går vidare. Det är en kraftig ökning jämfört med dem som slutade gymnasiet 1996/97 då 36.6 procent hade börjat högskolan inom tre år.
Det här visar också hur Norrköping håller på att förändras. En annan siffra: 18 procent av sysselsättningen finns i industrin - i den gamla industristaden Norrköping. Annat var det på textilens och Ericssons tid.
- Jag tror att Norrköping fortsätter vara en industristad, men innehållet i industrijobben förändras, säger Björn Persson.
Näringslivet i Norrköping har blivit mer differentierat. Expansiva branscher är nu logistik (avancerad transortteknik) och handel.
- Vi står stadigare när det blåser nu än stan gjorde förr.
På programmet står nu att utarbeta en strategi för Norrköpings utveckling och tillväxt.
En jätteuppgift som naturligtvis int näringslivskontoret gör på egen hand. Helst ska ju marknadsföringsbolaget och Destination Norrköping ge samma bild av stan.
<b>Avlastar Stockholm</b>
- En stor fördel är läget, säger Björn Persson. Där konkurrerar vi med Jönköping och Mälardalen. Vi kan avlasta Stockholm där det är stora problem med transporter, bostäder och dyra lokaler.
- Vi har en positiv utveckling i Norrköping, befolkningen ökar och det beror inte bara på studenterna. Vi har kompetent arbetskraft, bland annat tack vare Campus Norrköping.
- Vi kan erbjuda lediga bostäder och vi kan erbjuda utbildning, kultur, fritid och natur.
<b>Gemensam region</b>
En viktig ingrediens är också samarbetet med Linköping. Den tid är för bi då de båda kommunerna slogs med alla vapen, rena och orena, om jobb och företag.
- Nu handlar det om att marknadsföra regionen, både inom landet och internationellt, säger Bjärt Persson.
De vida vyerna till trots har man heller inte glömt bort den egna landsbygden och skärgården.
Olof Rydberg arbetar särskilt med de frågorna, låt vara att hela gänget på näringslivskontoret får jobba med det mesta. Från kaffebryggning till företagarkontakter.
- Mycket av kontakterna sker genom att vi är med på deras möten ute i de olika områdena, till exempel Risängen och Butängen, eller i branschorganisationerna, säger Olof Rydberg.
- Jag tror att företagen i stan känner till oss rätt väl.
Han är tekniker och har lång erfarenhet som tekniker i kommunen och är bra på att hjälpa till med bygglov och andra tekniska frågor.
<b>Ingen konjak</b>
Däremot handlar det väldigt lite om att bjuda påtänkta företagare på feta cigarrer och konjak på krogen.
- Den tiden är förbi, säger Björn Persson som dessutom är aktiv orienterare som nog skulle ha svårt att kombinera sin hobby med krogspring.
Det är service och kontaktskapande som gäller numera.
<span class=rub>Så gick det till när Acte kom till stan</span>
<span class=ing>NORRKÖPING
- Jag tror absolut att de kommuner som håller sig framme och erbjuder bra service har ett försteg. I vårt fall gick det väldigt snabbt och smidig.
Thomas Lundell, VD i det Stockholmsbaserade företaget Acte, är en av dem som utnyttjat näringslivskontoret för en planerad nyetablering. I dagarna flyttar Acte sitt lager med ett tiotal anställda till Norrköping.</span>
Acte har sitt lager i Hammarbyhamnen intill Globen i södra Stockholm.
- Inte så fiffigt, säger Thomas Lundell.
Förutom trafikproblemen så är det dyrt, dels planerar man för bostäder och kontor i den delen av stan.
- Vår första tanke var att samarbeta med någon annan partner men så kom vi fram till att flytta lagret och fortsätta i egen regi på annan ort, berättar Thomas Lundell.
- Vi satte igång kring senaste årsskiftet och tog den första kontakten med näringslivskontoret. Sedan har det gått väldigt snabbt och smidigt. Kristi Himmelsfärdshelgen flyttar vi.
Varför Norrköping?
- Eftersom jag kommer från Norrköping så känner jag väl till stan. Efter Ericssons nedläggning så räknade vi med att det borde finnas både lokaler och bra personal.
- Norrköping har ju också profilerat sig som logistikstad i konkurrens med Örebro, Eskilstuna och Jönköping.
- Vi bestämde oss för att luska ut vad Norrköping hade för möjligheter och tog kontakt med näringslivskontoret. De gjorde klart från början att något ekonomiskt stöd kunde det inte bli tal om. Några möjligheter att "köpa" företag hade man inte.
- Vi träffade dem och berättade om vår situation. Vi fick tips om lite olika lokaler och bestämde oss senare för en del av Ericssons Ingelstafabrik.
- Vi fick hjälp med kontakter på arbetsförmedlingen och med olika bostadsföretag, ett par av våra anställda följer med till Norrköping.
- För oss har det varit värdefullt att få draghjälp med en del av grundarbetet som det innebär att flytta en verksamhet.
- Det blir allt viktigare att ha rätt verksamhet på rätt ort och där har kommunerna en viktig roll, säger Thomas Lundell.
- Det tog ungefär 12 veckor från första kontakten. En viss betydelse hade det ju att jag kommer från Norrköping. Men jag tycker ändå det gått väldigt snabbt och smidigt.
Så gick det till när Norrköping fick ett nytt företag med tio nya jobb.