Deras jobb är att ordna jobb
De har lånat ut 406 miljoner kronor till 1 267 kunder. De har gett kvalificerade råd till 26 085 företag. De besvarar 40 000 telefonsamtal per år."De" är ett 20-tal konsulter/rådgivare i bolaget Almi Företagspartner i Östergötland. Uppdrag: Se till att företagen blomstrar och ordnar fler jobb i Östergötland.
Hans och hans. Almi är egentligen ett statligt företag med 21 dotterföretag runt om i riket, bland annat Almi Östergötland. Regionförbundet Östsam har också aktier i bolaget, övertagna från landstinget.
- Vår uppgift är att stötta både nya och redan etablerade företag, säger Mats Philipsson.
- Det kan vara allt från en ny blomsterhandel i något litet samhälle till ett nytt dataspelsföretag som vill komma igång i Norrköping.
Utlåning av pengar är en viktig del av Almis uppdrag. Det är vad man brukar kalla riskkapital. När bankerna darrar på manschetten ska Almi kunna ställa upp och hjälpa till.
- Jämför gärna med villalån, säger Mats Philipsson.
- Det är vi som ställer upp med topplånen.
Måste ha en plan
Tro bara inte att det bara är att ringa Almi och få några miljoner överskickade. Det måste finnas en idé och en plan också. Och det måste gå ut på att starta ett företag som ska ge vinst och nya jobb så småningom. Skapa tillväxt, på politikerspråk.
- Det måste vara bolag och de måste tjäna pengar, vara affärsdrivande och på det sättet skapa nya jobb, förklarar Mats Philipsson.
Det kan vara vilken bransch som helst, nästan. Undantaget är "råvarufångst", dvs lantbruk, gruvor och sånt.
Almis konsulter är bollplank för företagarna. Hjälper till att göra planer för framtiden.
- Men det är företagen själva som ska göra jobbet. Vi är inte experter, vår uppgift är att hjälpa dem att komma i gång, säger Mats Philipsson.
Almi ska inte ersätta Nyföretagarcentrum eller näringslivskontoren i kommunerna. Eller bankerna, för den delen.
Skillnaden från bankerna är att Almi inte måste gå med stora vinster. Men går ihop, det gör det.
Någon brist på kapital att låna ut har man inte heller, likviditeten är god.
Företaget tar in 8 procent i ränta och förlorar ungefär 7 procent på utlåningen. Netto: 1,2 procent.
Själva verksamheten med ett 30-tal anställda finansieras av moderbolaget och Östsam till ca 50 procent. Resten tar man in genom olika projektsamarbeten, t ex statliga myndigheter.
Utlåningen fördelar sig i stort sett med en tredjedel vardera på tjänsteföretag (35 procent), handel (27 procent) och tillverkning (36 procent).
27 procent av företagen verkar huvudsakligen på den lokala marknaden (blomsterhandeln t ex), 17 procent på regionen, 35 procent på Sverige, 21 procent på den internationella marknaden.
Under perioden 2000 till 2002 ökade de nya kundföretagen med 127 anställda, de etablerade företagen med 523 personer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!