Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Deras batteri kan användas som powerbank i bilar

Laboratoriet för organisk elektronik, LOE, vid Campus Norrköping har tagit fram det första organiska batteriet.

Mikhail Vagin förste ingenjör och doktorand Penghui Ding, Laboratoriet för organisk elektronik.

Mikhail Vagin förste ingenjör och doktorand Penghui Ding, Laboratoriet för organisk elektronik.

Foto: Thor Balkhed

Norrköping2020-10-18 06:45

Det forskarna har tagit fram är ett så kallat redox-flödesbatteri som har möjligheten att lagra överskottsenergi från exempelvis sol och vind och att utjämna belastningen i elnätet. De kan även användas som powerbank för bilar.

– Till exempel om vi har fint väder så kan det här systemet förvara energin från solpaneler så det kan användas senare på natten, säger Mikhail Vagin, förste forskningsingenjör vid LOE.

Batterierna är stationära och finns redan tillgängliga men då av oorganiska material. 

Enkelt förklarat är det elektroder som leder energin i ett redox-flödesbatteri och en elektrolyt utanför själva cellen som förvarar energin.

Efter ett ungefär tre år långt projekt har nu forskarna på LOE lyckats ta fram ett redoxflödes-batteri med en vattenbaserad elektrolyt samt elektroder i organiska material.

Enligt ett pressmeddelande från Linköpings universitet har de organiska redox-flödesbatterierna ett lägre energiinehåll än de oorganiska motsvarande batterierna. Å andra sidan är de superbilliga, helt återvinningsbara, säkra och perfekta för att lagra energi och jämna ut belastningen i elnäten.

Dock återstår det en hel del forskning innan det kan bli frågan om att använda det i verkligheten.

– Vi är fortfarande långt bort från att applicera det här men vi jobbar fortfarande på det. Vi hoppas att det här ska kunna konkurrera med de batterier som redan finns men det återstår en hel del forskning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!