Stadsplaneringsnämndens ordförande Mattias Stenberg gick för en månad sedan, den 8 mars, ut med beskedet att vägen Lindö-Marby helt hade skrinlagts. Det hade de rödgrönas tre gruppledare kommit överens om.
Men riktigt så ligger det alltså inte till.
Den omstart, som Mårten Arnberg talar om, är nämnden egentligen nödd och tvungen till. Efter diverse bakläxor har man i stort sett tvingats tillbaka till ruta ett.
Gammal surdeg- Det har pratats fram och tillbaka om det här i 20 års tid. Det har blivit till en gammal surdeg med många låsningar, också på den borgerliga sidan. Därför är det värt en omstart för hela Marbyfrågan, så att man kan titta på den med friska ögon, säger Mårten Arnberg.
Enligt Mona Olsson (V) passar omstarten Vänsterpartiet väldigt bra. Hennes och partiets åsikt är, att någon väg Lindö-Marby överhuvud taget inte behövs.
- Det förstod vi, när nämnden var ute och tittade på platsen. Det räcker med Djurövägen. Skulle sedan många människor komma att bo i Marby, och många barn därifrån kanske gå i skolan i Lindö, då får man väl ta och titta på vägfrågan igen.
Nya ledamöterYtterligare ett skäl till omstart är att många av stadsplaneringsnämndens ledamöter bara suttit där sedan början av förra året. Alla tre gruppledarna har varit nya i nämnden. Dessutom avgick Mona Olsson häromdagen, eftersom hon som nytt kommunalråd fått andra uppgifter.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet lade under förra mandatperioden ner sitt tidigare motstånd mot den här vägen, som en eftergift i samregerandet med socialdemokraterna.
Sedan en kraftfull opinion blåst upp lades vägfrågan på is. Inga beslut vare sig för eller mot vägen har tagits, utan frågan har helt enkelt skjutits på framtiden.
Under den här mandatperioden har nya faktorer gjort hanteringen av frågan ännu besvärligare.
Måste göras omDels har detaljplanen för första utbyggnadsetappen av Marby underkänts i mark- och miljödomstolen och måste nu göras om. Och dels har länsstyrelsen slagit fast, att den inte kommer att godkänna någon som helst detaljplan för ett utbyggt Marby, innan Djurövägen rustats upp både kapacitets- och säkerhetsmässigt.
Men om något sådant ska bli av, måste Trafikverket både vara med på noterna och ha pengar till det.
- Men vi vet ju också, att statliga verk numera brukar vilja att kommunerna ska vara med och betala, konstaterar Mårten Arnberg.
Ändrad formuleringEnligt Mattias Stenberg för en månad sedan skulle man till det stundande sammanträdet med stadsplaneringsnämnden lägga fram ett förslag om att helt avföra vägen Lindö-Marby från agendan.
I tjänstemannaskrivelsen talades det också alltjämt, låt vara en aning kryptiskt, om att "När planarbetet för en ny huvudgata mellan Lindö och Marby nu avslutas...". Men den formuleringen försvann helt, när nämnden väl gíck till beslut.
Läget beträffande den omstridda vägen är därmed i princip detsamma som alltsedan våren 2008: Frågan är skjuten på framtiden.
Men lär kunna komma upp igen förr eller senare - när väl den här omstarten har gjorts.