Delfinfin sommar i djurparken
KOLMÅRDENRekordmånga besökare på Kolmårdens Djurpark. Drygt 8 500 personer fler än förra året. Ett resultat av ny delfinshow, Bamseteater och rovfågelsuppvisning tror Magnus Nilsson, VD för Kolmårdens Djurpark.
Delfinshowen är, tillsammans med Bamseteatern och rovfågelsuppvisningen den främsta orsaken till sommarens fina besökssiffror i Kolmårdens djurpark, tror ledningen.
Foto:
- Vi har slagit redkordet både för maj och juni, berättar Magnus Nilsson, VD på Kolmårdens Djurpark.
Totalt har cirka 150 000 besökare tagit sig till parken under maj och juni i år. Det är 8 500 fler besökare än förra året under samma period. Fotbolls VM och det tidvis dåliga vädret har inte påverkat besöksantalet nämnvärt. Det höga besöksantalet tror Nilsson beror på de nya tillskotten i parken. Ny delfinshow, ny rovfågeluppvisning och en ny Bamseteater. Men främst tror han att det är parkens mål att det både ska vara kunskapsfrämjande och ett nöje att besöka den.
- Man ska vara glad och klok när man lämnar djurparken, förklarar han.
En fördel med parken är också att det finns inomhusaktiviteter de dagar det regnar.
- I torsdags hade vi ändå 4 700 besökare när det vräkte ner regn från morgon till kväll, berättar Nilsson.
Kolmårdens Djurpark har under många år gått med förlust. Pengarna som nu strömmar in kommer främst att gå till renoveringsprogram som satts upp.
- Vi har en hel del som behöver renoveras. Tigeranläggningen är drygt trettio år gammal och den är en del av det renoveringsprogram som vi nu betar av i takt med att vi får in mer pengar, säger Nilsson.
Pengar behövs också för att säkerställa drift och personal. Djurparkens framgång är lite överraskande. Andra parker runt om i Sverige har inte en lika positiv trend. Under juli hoppas Nilsson att parken kommer att ha 220 000 besökare.
- Med trenden som är nu så är det inget som tyder på att det inte skulle bli så. Vi är mer än nöjda med säsongsstarten. Vårt totala mål är på en miljon besökare och dit är vi på väg som det ser ut nu, förklarar en nöjd Magnus Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!