Det har gått snart ett år sedan en lärare på en högstadieskola i Norrköping fysiskt avvisade en elev från klassrummet. En händelse som fick ett rättsligt efterspel då läraren åtalades.
Nu ha dom fallit. Tingsrätten anser att lärarens agerande mot eleven faller under straffbestämmelser för misshandel. Läraren döms till villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst. Han ska även betala 25 000 kronor i skadestånd till eleven.
– Jag har inga särskilda kommentarer om händelsen mer än att det hanteras av rättsväsendet och inte är klart än. Domen från tingsrätten är jag inte nöjd med och vi kommer att ta det vidare till nästa instans, säger läraren till Folkbladet.
Versionerna av vad som hände skiljer sig åt. Läraren hävdar att han sagt åt eleven att sätta sig på sin plats fem-sex gånger utan gehör varefter han tagit tag i stolen som eleven satt på för att flytta denne till sin plats. Eleven trillade av stolen och slog i rumpan, han svarade sedan med att ge läraren en hård knuff i ryggen. Handgemäng uppstod där båda två viftade med armarna mot varandra. För att få ut eleven ur klassrummet tog sedan läraren tag om elevens nacke med armen och drog ut honom.
Eleven å sin sida menar att läraren sa till honom två gånger innan han utan förvarning drog undan stolen. Han ramlade då bakåt och slog i svanskotan och bakhuvudet. Sedan ska läraren ha börjat knuffa på eleven som knuffade tillbaka i självförsvar. Läraren tog strypgrepp på eleven i några sekunder och slog honom med handflatan i pannan innan han släpade ut eleven med ett grepp runt nacken.
Läraren nekar till brott med hänvisning till att han har rätt att ingripa fysiskt enligt skollagen. Enligt tingsrätten stod emellertid inte lärarens agerande mot eleven i proportion till syftet eller omständigheterna i övrigt.
Det var dock inte självklart att anmälan skulle leda till åtal. Den första åklagaren som fick ärendet lade ner anmälan, men efter en överklagan från drabbade elevens mamma valde en överåklagare att gå vidare och väcka åtal. Något Norrköpings tidningar var först med att berätta.
Läraren advokat Peter Källholm hoppas nu att Hovrätten gör en annan bedömning.
– Det handlar något förenklat om vilka möjligheter eller begränsningar domen sätter när det gäller lärares möjligheter att fullfölja sitt ansvar att faktiskt erbjuda en god klassrumsmiljö. Dels ur ett allmänt ordningsperspektiv men även ur ett studierosperspektiv, säger han.
Läraren har köpts ut från sin tjänst av kommunen.