Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lärare överklagar misshandelsdom: "Vi kommer att ta det vidare"

Lärarens befogenheter i klassrummet har hamnat under lupp igen. Det efter att en lärare dömts till misshandel efter en incident med en elev på en skola i Norrköping.

Läraren tog tag i stolen som eleven satt på vilket fick eleven att ramla ner på golvet. Tingsrätten anser att lärarens agerande i samband med att eleven avvisades från klassrummet inte var befogat.

Läraren tog tag i stolen som eleven satt på vilket fick eleven att ramla ner på golvet. Tingsrätten anser att lärarens agerande i samband med att eleven avvisades från klassrummet inte var befogat.

Foto: Axel Hilleskog

Norrköping2024-10-08 01:00

Nyheten i korthet

  • En lärare i Norrköping har dömts till misshandel efter att ha avvisat en elev fysiskt ur klassrummet. Läraren ska utföra 50 timmars samhällstjänst och betala 25 000 kronor i skadestånd till eleven.
  • Läraren hävdar att han har rätt att ingripa fysiskt enligt skollagen, men tingsrätten anser att lärarens agerande inte stod i proportion till situationen.
  • Läraren är missnöjd med domen och planerar att överklaga. Hans advokat hoppas att hovrätten kommer att göra en annan bedömning.

Det har gått snart ett år sedan en lärare på en högstadieskola i Norrköping fysiskt avvisade en elev från klassrummet. En händelse som fick ett rättsligt efterspel då läraren åtalades.

Nu ha dom fallit. Tingsrätten anser att lärarens agerande mot eleven faller under straffbestämmelser för misshandel. Läraren döms till villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst. Han ska även betala 25 000 kronor i skadestånd till eleven.

– Jag har inga särskilda kommentarer om händelsen mer än att det hanteras av rättsväsendet och inte är klart än. Domen från tingsrätten är jag inte nöjd med och vi kommer att ta det vidare till nästa instans, säger läraren till Folkbladet.

undefined
Tingsrätten dömde läraren till vilkolig dom och samhällstjänst. Domen är nu överklagad till hovrätten.

Versionerna av vad som hände skiljer sig åt. Läraren hävdar att han sagt åt eleven att sätta sig på sin plats fem-sex gånger utan gehör varefter han tagit tag i stolen som eleven satt på för att flytta denne till sin plats. Eleven trillade av stolen och slog i rumpan, han svarade sedan med att ge läraren en hård knuff i ryggen. Handgemäng uppstod där båda två viftade med armarna mot varandra. För att få ut eleven ur klassrummet tog sedan läraren tag om elevens nacke med armen och drog ut honom.

Eleven å sin sida menar att läraren sa till honom två gånger innan han utan förvarning drog undan stolen. Han ramlade då bakåt och slog i svanskotan och bakhuvudet. Sedan ska läraren ha börjat knuffa på eleven som knuffade tillbaka i självförsvar. Läraren tog strypgrepp på eleven i några sekunder och slog honom med handflatan i pannan innan han släpade ut eleven med ett grepp runt nacken.

undefined
Läraren tog tag i stolen som eleven satt på vilket fick eleven att ramla ner på golvet. Tingsrätten anser att lärarens agerande i samband med att eleven avvisades från klassrummet inte var befogat.

Läraren nekar till brott med hänvisning till att han har rätt att ingripa fysiskt enligt skollagen. Enligt tingsrätten stod emellertid inte lärarens agerande mot eleven i proportion till syftet eller omständigheterna i övrigt.

Det var dock inte självklart att anmälan skulle leda till åtal. Den första åklagaren som fick ärendet lade ner anmälan, men efter en överklagan från drabbade elevens mamma valde en överåklagare att gå vidare och väcka åtal. Något Norrköpings tidningar var först med att berätta.

Läraren advokat Peter Källholm hoppas nu att Hovrätten gör en annan bedömning.

– Det handlar något förenklat om vilka möjligheter eller begränsningar domen sätter när det gäller lärares möjligheter att fullfölja sitt ansvar att faktiskt erbjuda en god klassrumsmiljö. Dels ur ett allmänt ordningsperspektiv men även ur ett studierosperspektiv, säger han.

Läraren har köpts ut från sin tjänst av kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!