11 april i år bestämde tekniska nämnden de nya riktlinjerna för hur Norrköpings uteserveringar får se ut.
Riktlinjerna som gällde tidigare hade uppdaterats senast 1997 och ansågs vara föråldrade. De nya innebär att många krogar kommer att behöva ändra utseendet på sina uteserveringar.
– Kommunen ringde mig en vecka innan valborg och sa att jag inte får ha kvar min uteservering, säger Harry Serobian, en av delägarna.
Han känner sig besviken på det sätt som ärendet har skötts – och det blir nu också en dyr affär för sportbaren.
– Vår uteservering kostade ungefär 200 000 kronor. Det känns jobbigt och bittert att jag la ut så mycket pengar och arbete på det här för 1,5 år sedan, säger Harry Serobian.
O’Learys har tidigare haft sin uteservering året runt. Enligt de nya reglerna måste de sänka sin uteservering till marknivå, vilket innebär mycket arbete och pengar samt att en lägre trappa till restaurangen behöver byggas till.
– Jag var väldigt upprörd. Att dra ett streck över alla, det tycker jag är orättvist.
Endast logotypenRiktlinjerna innebär också att restauranger inte får ha annan reklam än sin egen logotyp på uteserveringen. Något som även kommer påverka O’Learys då deras uteservering omges av skyltar för att visa upp krogens erbjudanden.
– Killen sa att jag kunde annonsera på fönsterrutorna istället, säger Harry Serobian.
”Oklara”Informationen om de uppdaterade riktlinjerna hade inte ens nått fram till Harry Serobian förrän kommunen ringde och berättade att han inte fick ha kvar uteserveringen. Harry Serobian är besviken på att han inte hade meddelats tidigare och tycker att riktlinjerna är oklara då de är svåra att anpassa överallt. Han förklarade att det skulle ta fyra till sex veckor innan allt kunde tas ner. Till slut kom de överens om att O’Learys får ha sin uteservering året ut – men nästa år måste den byggas om.
– Det är skönt att det löste sig. Jag uppskattar verkligen att de tog hänsyn till det.