Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De stoppar fusk

Drygt en halv miljon av resorna som görs årligen med Östgötatrafiken görs utan att någon betalar för dem. Det betyder en förlorad inkomst på över sju miljoner kronor. - Det finns ingen speciell grupp som är över-representerad, fuskåkandet finns överallt, säger Jonas som arbetat med att kontrollera biljetter sedan 1991

Marcus Rundqvist var en av alla de som betalat sin biljett med sms. De flesta gånger vi går in i en buss så har alla betalat,     säger väktaren Jonas som har kontrollerat biljetter sedan 1991.

Marcus Rundqvist var en av alla de som betalat sin biljett med sms. De flesta gånger vi går in i en buss så har alla betalat, säger väktaren Jonas som har kontrollerat biljetter sedan 1991.

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2010-07-14 00:57
- Av de biljettkontroller som görs i länet så är fuskåkandet mellan 1,5 och 2,0 procent, säger Sylvia Rydström informationschef på Östgötatrafiken. Siffran gäller för länet i stort, för bara Norrköping siffran snarare upp mot tre procent.- Det beror främst på att vi har öppnat upp alla dörrarna för påstigning på spårvagnarna. Föraren är inbyggd och har inte samma uppsikt på de nya vagnarna.- Vi vet att det är mest fuskåkande på linje 3 och busslinje 113, som också är våra största linjer i Norrköping.Socialt jobbigt
Securitas samarbetar med Östgötatrafiken, dels med ordningsvakter under helger och dels med biljettkontrollerna sedan 1995. Den som inte kan förklara varför man åker utan att ha betalat, får utöver biljettpriset en tilläggsavgift på 1 200 kronor om man fyllt 26 år. För ungdomar kostar det 600 kronor.- Under 2008 skrevs det ut 600 tilläggsavgifter och under förra året 800 stycken, säger Sylvia Rydström.- Pendeltrafiken har ökat rejält och där är det många som inte betalar, säger Jonas. Jag tror nog att det finns de som sätter det i system.- Det är kanske lite vanligare med fuskåkande bland med ungdomar, men det är ju för att många fler ungdomar nyttjar lokaltrafiken.Socialt jobbigt
Många upplever det jobbigt att bli kontrollerad men för väktarna Jonas och Thomas det är sällan några problem.- Ibland får vi förklara syftet med kontrollerna och är det inte ovanligt att det svänger om och att de är glada att vi varit där.- Vi brukar säga att ju fler som betalar desto lägre blir priset för alla, säger Jonas.- Mycket handlar om vilken attityd vi går fram med, vi försöker vara vänliga och trevliga och då brukar det oftast gå bra, säger Thomas som arbetat två år med kontrollerna.- Det handlar om oss också, jag kan inte gå och vara arg en hel dag, det mår man inte bra av, säger Jonas.- De som inte har betalat upplever det ibland som om man bara har kollat dem, även om det aldrig är så, säger Jonas.Få incidenter
Enligt lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik får en avgift tas ut, men när Jonas och Thomas kontrollerar biljetter har de egentligen inte större befogenheter än andra personer att gripa någon. Det är inte ofta någon motsätter sig kontrollen men det händer.- Det finns de som inte vill visa sin biljett och det finns de som inte vill säga vem. Då får man lirka lite och oftast funkar det. Annas får vi tillkalla polis.Om den som inte vill kontrolleras vill fly så kan de ta nästa steg.- Vi kan göra ett envarsgripande av personen. Hålla kvar på platsen tills polisen kommer och tar över gripandet, men det är som en sista utväg och något vi inte vill. Då måste det komma en anmälan också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om