Säsongsjobbet som rastplatsvärdar, som är på uppdrag av Trafikverket, går ut på att åka runt till Österlötlands olika rastplatser och samla in synpunkter från besökande bilister.
- Vi träffar mycket människor varje dag och låter de som vill fylla i vår enkät om hur rastplatser skulle kunna bli bättre, säger Sara Lorenz.
13 rastplatserTotalt åker hon och Johan runt till 13 av 14 rastplatser runt om i länet.
- Vi spenderar uppemot två timmar på varje ställe och gör det här i över två månader, förklarar Johan.
Nio av rastplatserna ligger utmed E4:an, men en ligger exempelvis utanför Kisa.
- Där är det såklart mindre trafik än här.
I höst mynnar arbetet ut i en slutrapport som Trafikverket använder för att påverka rastplatsernas utveckling.
Viktigt med pausNär Folkbladet träffar duon ute på Klinga rastplats, strax söder om Norrköping, hjälper de Tedeur Lewerski från Polen som är på genomresa.
- Jag är på väg till Åland, och stannade till här på vägen upp till Gisslehamn, berättar han.
Och just att göra stopp då och då vid längre resor är mycket viktigt förklarar Sara Lorenz.
- Det är förstås hela poängen med en rastplats och det är något vi också informerar om, vikten av att man tar en paus.
Behöver lekplatsVarje rastplats har olika behov av utveckling. Just på Klinga är det bättre lekplats för barnen som efterfrågas mest.
- Det är något som flera barnfamiljer har flera tagit upp, dessutom att bord är lite nergågna och att skräppapper från snabbmatskedjan här kan ligga lite här och där.
Efter ett antal veckor på fältet kan Sara och Johan konstatera att deras närvaro är välkommen.
- Det är uppskattat, det märker vi, somliga vill ingenting särskilt mer än en pratstund, säger Johan.
Och uppskattningen är ömsesidig.
- Man träffar mycket folk varje dag, det är ett socialt och roligt sommarjobb.
Läs mer i tidningen