Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De resorna är mest anmälda

Resor – främst flygresor – var det som konsumenter anmälde allra mest till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) under det första halvåret 2015.

Flygresor. I topp hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Flygresor. I topp hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

NORRKÖPING2015-09-02 15:30

– Det finns mycket särskilda regler kring flygresor och det kan vara så att det även finns en ökad medvetenhet om vad man har rätt till, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren.

Till Allmänna reklamationsnämnden vänder sig konsumenter först när de inte kan komma överens med företag. ARN:s beslut är rekommendationer, men de flesta företag följer besluten.

Den som vill ha vägledning i konsumentfrågor kan i stället vända sig till Konsumentverkets rådgivningstjänst "Hallå konsument". Dit kommer bland annat frågor om vad som gäller vid försenade och inställda flyg och försenade bagage.

Tre tips...

...när du köper en flygresa:

Man har ingen ångerrätt när man köper en flygresa. Köpt är köpt.

Om flygbolaget går i konkurs kan det vara lättare att få tillbaka pengarna om man har betalat resan med kreditkort.

Om man bokar via en onlinesajt bör man kolla upp vilka särskilda villkor som gäller där, till exempel om man måste omboka en resa för att flygbolaget ändrat tidtabell.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om