De raggar elever för dina pengar

Kommunens gymnasieskolor lägger ned stora summor på marknadsföring. Sammanlagt satsas över en miljon skattekronor på reklam varje år.
Det visar den kartläggning som Folkbladet gjort.

NORRKÖPING2005-02-04 06:00
Den 15 februari ska valet till gymnasiet vara klart.
De kommunala skolorna har till viss del arbetat gemensamt med sin marknadsföring gentemot niondeklasserna. Ett 50-tal reklamskyltar med skolornas namn och riktning sattes upp i centrala Norrköping innan juluppehållet. En DVD har skickats ut till samtliga elever tillsammans med informationsblad och även en reklamfilm har arbetats fram.
För att göra detta möjligt bidrar varje skola med en fjärdedel av kostnaden, 129 000 kronor.
Friskolorna har gjort på ett liknade sätt genom att kalla samtliga nior till en gemensam mässa. Men alla har också egna knep för att locka till sig studenter. Totalt har över 1 140 000 kronor spenderats på marknadsföring, om man utgår från de skolor som Folkbladet kontaktat. Pengarna kommer från skattebetalarna.

"Nytt system"
Li Teske är kommunalråd och arbetar med utbildningsfrågor i Norrköping. Hon har ingen aning om hur stora skattemedel som läggs ned på just information och reklam.
- Nu har vi ett nytt system med nya aktörer. Skolorna måste lägga sin resurser på undervisning men det måste också finnas medel för att visa vad de kommunala skolorna har, säger Li Teske.
Något rimligt kostnadsförslag gällande marknadsföring har hon inte.
- Det är svårdefinierat. Jag har svårt att ta ställning till några siffror. Det är en ekonomisk fråga. Ingen skola vill ju gå med halvfulla program, säger hon.

Konkurrens behövs
Vad gäller konkurrensen mellan skolorna, både inom de kommunala och i jämförelse med frisskolorna så anser Li Teske att konkurrensen behövs.
- Jag tror att det är bra för då behöver skolorna vässas till. Den bästa markandsföringen är eleverna själva. Trivs man i skolan så förmedlas det till kamrater och syskon.

<b>Kommunala skolor:</b>
<b>Hagagymnasiet </b>
Lars Blomgren, rektor: "Summorna är olika från år till år men mycket blygsamma".
* Reklampelare, DVD och bioreklam - ett gemensamt projekt med De Geer, Kungsgård och Ebersteinska.
* Elever på turné. Skolans avgångselever åker ut till grundskolorna för att informera och svara på frågor.
* Öppet hus under höstterminen.
* Reklamblad. Delas ut vid öppethus, besök och på turné.
* Radioreklam.
* Gratisartiklar med skolans logotype. Vattenflaskor, nyckelband, svettband, pennor och godis var årets lockbete. Dessa saker delades ut under öppethus.
* Vykort.
Summa: Inget som skolan vill uttala sig om. 129 000 kronor har dock använts till den gemensamma reklamkampanjen.

<b>Kungsgårdsgymnasiet </b>
Anders Palmgren, bitr. rektor: "Vi vill ha rätt typ av elever hit".
* Reklampelare, DVD och bioreklam - ett gemensamt projekt med De Geer, Haga och Ebersteinska.
* Kontakt med studievägledare på grundskolorna.
* Öppet hus under hösten.
* Annonsering i dagspress.
* Affischer.
* Broschyrer.
* Nyckelband.
Summa: 129 000 kronor till gemensam reklamkampanj.
Ytterligare 209 000 kronor går till egen reklam som i huvudsak görs av elever på Medieprogrammet och dess kontakter.

<b>Ebersteinska gymnasiet </b>
Åke Johansson, rektor: "Vi delar inte ut saker".
* Reklampelare, DVD och bioreklam - ett gemensamt projekt med De Geer, Haga och Kungsgård.
* Broschyr. Skickas hem till samtliga niondeklassare. 2 500 elever.
* Öppet hus.
* Informera på grundskolorna.
* Mottagning av intresserade nior.
Summa: 129 000 kronor till gemensam reklamkampanj.
Ytterligare 75 000 kronor går till egen marknadsföring.

<b>De Geer gymnasiet </b>
Per Anders Jarlborg, rektor: "Medvetenhet till nöjda elever"
* Reklampelare, DVD och bioreklam - ett gemensamt projekt med Kungsgård, Haga och Ebersteinska.
* Öppet hus under hösten.
* Naturvetardagar under våren.
* Tre dagar- Besök från grundskolorna.
* Information i grundskolan.
* Hemsida.
* En buss med skolans namn.
* Nyckelband.
Summa: 129 000 kronor till gemensam reklamkampanj.
Ytterligare 105 000 kronor till information och marknadsföring.

<b>Friskolor:</b>
<b>Rudolf- Steinerskolan </b>
Skolans hemsida: "Skolan ger dig den bredaste utbildningen"
* Friskolemässa- Information av personal, lärare och elever. En gemensam dag mellan alla friskolor.
* Hemsida.
* Öppet hus, två tillfällen per läsår.
* Annonsering via internet/Lunarstorm.
* Gymnasiekatalog.
Summa: 50 000- 100 000 kronor per år.

<b>Kunskapsgymnasiet </b>
Eva Werkelin, rektor: "Vi bygger på en seriös utbildning".
* Friskolemässa- Information av personal, lärare och elever. En gemensam dag mellan alla friskolor.
* Öppet hus under hösten och vid två tillfällen i januari.
* Broschyrer.
* Brev till alla nior.
* Vykort.
* Adressetiketter.
* Annonsering i dagspress.
* PR- grupp. Bestående av tre elever från årskurs tre, handledare och rektor.
Summa: 150 000- 175 000 kronor per år.

<b>John Bauergymnasiet </b>
Tommy Thundahl, rektor: " Kostar mest arbetstid, med det är det värt".
* Friskolemässa- Information av personal, lärare och elever. En gemensam dag mellan alla friskolor.
* Hemsida.
* Information på Lunarstorm.
* Annonsering i dagspress.
* Godis.
* Informationsblad.
* Nyckelband.
* Besöker alla nior under hösten.
* Individuella träffar. Förälder och barn får tillgång till egen visning.
Summa: Hemligt värde. Vill inte uttala sig på grund av konkurrensskäl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om