Studenterna fÄr skicka in sina bidrag till tÀvlingen för att fÄ dem bedömda av en jury. I Är har juryn fÄtt titta pÄ 31 bidrag och sedan valt ut tre nominerade för varje kategori. DÀrefter har de utsett en vinnare som fick pris under galan C awards.
TÀvlingen har sina rötter i medieteknikprogrammet vid Linköpings universitet.
â Vi sĂ„g vilka fantastiska arbeten studenterna gjorde i sina projekt och tyckte att de bör visas upp ytterligare, sĂ€ger Anders Ynnerman, direktör för Visualiseringscenter C.
Han Àr en av initiativtagarna till tÀvlingen och berÀttar att den har blivit större och större för varje Är.
I kategorin bÀsta kreativ teknisk tillÀmpning vann bidraget A writer and his daughter. Det Àr ett storybaserat VR-spel, dÀr spelaren för berÀttelsen framÄt genom ledtrÄdar och pussel.
â Spelet leder till ett moraliskt val i slutet och slutet Ă€r designat efter de val och tolkningar som du gjort under spelets gĂ„ng. Det betyder att alla som spelar det kommer att komma fram till olika slut, sĂ€ger Fredrik SelldĂ©n, som har skapat spelet tillsammans med de andra Liu-studenterna Ellinor MorĂ©n och Mikael Lindhe.
Det utspelar sig i ett hus i skogen dÀr spelaren Àr en liten flicka som genom nÄgra barnböcker kan lÀmna huset och fÄ en förbindelse till den verkliga vÀrlden. Det Àr genom ledtrÄdar och pussel som spelaren kan tolka förbindelsen och föra berÀttelsen framÄt.
â En familj ska kunna spela det och det kommer att vĂ€cka frĂ„gor och tankar eftersom alla har olika erfarenheter och tolkar det pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ€ger Fredrik SelldĂ©n.
Att fÄ vinna tÀvlingen var för dem ovÀntat och de ser det som en bekrÀftelse pÄ att de Àr pÄ rÀtt vÀg.
â Vi hade inte rĂ€knat med det. VĂ„r demo blev klar i morse sĂ„ det har varit vĂ€ldigt kul att fĂ„ komma hit och visa upp det, sĂ€ger Ellinor MorĂ©n.
â NĂ€r man sitter i sin bubbla en lĂ„ng period och bara bygger Ă€r det svĂ„rt att se om det man gör Ă€r bra eller inte, att fĂ„ komma hit och lĂ„ta folk testa Ă€r vĂ€rt jĂ€ttemycket, sĂ€ger Mikael Lindhe.
I kategorin teknisk excellens vann Pontus Orraryd och Erik Sandrén som lÀser medieteknik pÄ Linköpings universitet. Deras bidrag, Supersonic sunshine, Àr ett projekt som de skapat i en kurs i avancerad spelprogrammering. De har anvÀnt sig av en ny teknik för att berÀkna ljus i 3D.
â Det möjliggör att ljuset i ett spel till exempel, fĂ„r mer djup Ă€n vad man har kunnat göra tidigare. Den gĂ„r ut pĂ„ att man tar en komplex situation och gör den enkel. Det Ă€r alltsĂ„ mycket enklare att berĂ€kna hur ljuset kommer att se ut i olika miljöer Ă€n vad det tidigare har varit, sĂ€ger Erik SandrĂ©n.
De har anvÀnt sig av en teknik som presenterades pÄ en stor konferens för datagrafik förra Äret och har testat att göra en egen version av den.
â Man tror att den hĂ€r tekniken kommer att innebĂ€ra en stor förĂ€ndring inom programmering och vara vĂ€ldigt banbrytande, sĂ€ger Pontus Orraryd.
Syftet med tÀvlingen Àr att sÀtta mer ljus pÄ studenternas projekt men ocksÄ för att ge dem en möjlighet att nÀtverka med forskare och nÀringsliv som finns pÄ plats pÄ galan som juryrepresentanter.
â Förutom Ă€ran att vara nominerad och en möjlighet att fĂ„ presentera sitt projekt ger tĂ€vlingen ocksĂ„ de vinnande studenterna lite pengar, men framför allt innebĂ€r tĂ€vlingen kontakter, sĂ€ger Sofia Seifarth, visualiseringscentrets VD.
Det Àr idéerna som bedöms i tÀvlingen och behöver pÄ sÄ sÀtt inte vara en fÀrdig produkt. Bland bidragen syns verktyg för att omvandla komplex data till lÀttöverskÄdliga visualiseringar, program för att göra nya 3D-modeller och för att berÀkna ljus i 3D samt olika former av VR-spel.
â Det har hĂ€nt att vissa av bidragen som tĂ€vlat i C awards tidigare Ă„r har blivit fĂ€rdiga produkter, andra har det gjorts spin-offer pĂ„. Men framför allt har det gett kunskaper som studenterna har kunnat ta med sig in i företag. En hel del som forskar hos mig och som vi anstĂ€ller Ă€r namn som man kĂ€nner igen frĂ„n tidigare C awards, sĂ€ger Anders Ynnerman.