Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De prisas för sina visuella projekt

I C awards får studenterna tävla med sina visuella projekt. Ett VR-spel med fokus på storyn och ett nytt sätt att beräkna ljus är exempel på projekt som vann tävlingen.

Vinnarna. Alla pristagarna samlades efter galan som hölls i domen på visualiseringscentret för att ta bilder.

Vinnarna. Alla pristagarna samlades efter galan som hölls i domen på visualiseringscentret för att ta bilder.

Foto: Karolina Wiborn

Norrköping2017-05-07 12:00

Studenterna får skicka in sina bidrag till tävlingen för att få dem bedömda av en jury. I år har juryn fått titta på 31 bidrag och sedan valt ut tre nominerade för varje kategori. Därefter har de utsett en vinnare som fick pris under galan C awards.

Tävlingen har sina rötter i medieteknikprogrammet vid Linköpings universitet.

– Vi såg vilka fantastiska arbeten studenterna gjorde i sina projekt och tyckte att de bör visas upp ytterligare, säger Anders Ynnerman, direktör för Visualiseringscenter C.

Han är en av initiativtagarna till tävlingen och berättar att den har blivit större och större för varje år.

I kategorin bästa kreativ teknisk tillämpning vann bidraget A writer and his daughter. Det är ett storybaserat VR-spel, där spelaren för berättelsen framåt genom ledtrådar och pussel.

– Spelet leder till ett moraliskt val i slutet och slutet är designat efter de val och tolkningar som du gjort under spelets gång. Det betyder att alla som spelar det kommer att komma fram till olika slut, säger Fredrik Selldén, som har skapat spelet tillsammans med de andra Liu-studenterna Ellinor Morén och Mikael Lindhe.

Det utspelar sig i ett hus i skogen där spelaren är en liten flicka som genom några barnböcker kan lämna huset och få en förbindelse till den verkliga världen. Det är genom ledtrådar och pussel som spelaren kan tolka förbindelsen och föra berättelsen framåt.

– En familj ska kunna spela det och det kommer att väcka frågor och tankar eftersom alla har olika erfarenheter och tolkar det på olika sätt, säger Fredrik Selldén.

Att få vinna tävlingen var för dem oväntat och de ser det som en bekräftelse på att de är på rätt väg.

– Vi hade inte räknat med det. Vår demo blev klar i morse så det har varit väldigt kul att få komma hit och visa upp det, säger Ellinor Morén.

– När man sitter i sin bubbla en lång period och bara bygger är det svårt att se om det man gör är bra eller inte, att få komma hit och låta folk testa är värt jättemycket, säger Mikael Lindhe.

I kategorin teknisk excellens vann Pontus Orraryd och Erik Sandrén som läser medieteknik på Linköpings universitet. Deras bidrag, Supersonic sunshine, är ett projekt som de skapat i en kurs i avancerad spelprogrammering. De har använt sig av en ny teknik för att beräkna ljus i 3D.

– Det möjliggör att ljuset i ett spel till exempel, får mer djup än vad man har kunnat göra tidigare. Den går ut på att man tar en komplex situation och gör den enkel. Det är alltså mycket enklare att beräkna hur ljuset kommer att se ut i olika miljöer än vad det tidigare har varit, säger Erik Sandrén.

De har använt sig av en teknik som presenterades på en stor konferens för datagrafik förra året och har testat att göra en egen version av den.

– Man tror att den här tekniken kommer att innebära en stor förändring inom programmering och vara väldigt banbrytande, säger Pontus Orraryd.

Syftet med tävlingen är att sätta mer ljus på studenternas projekt men också för att ge dem en möjlighet att nätverka med forskare och näringsliv som finns på plats på galan som juryrepresentanter.

– Förutom äran att vara nominerad och en möjlighet att få presentera sitt projekt ger tävlingen också de vinnande studenterna lite pengar, men framför allt innebär tävlingen kontakter, säger Sofia Seifarth, visualiseringscentrets VD.

Det är idéerna som bedöms i tävlingen och behöver på så sätt inte vara en färdig produkt. Bland bidragen syns verktyg för att omvandla komplex data till lättöverskådliga visualiseringar, program för att göra nya 3D-modeller och för att beräkna ljus i 3D samt olika former av VR-spel.

– Det har hänt att vissa av bidragen som tävlat i C awards tidigare år har blivit färdiga produkter, andra har det gjorts spin-offer på. Men framför allt har det gett kunskaper som studenterna har kunnat ta med sig in i företag. En hel del som forskar hos mig och som vi anställer är namn som man känner igen från tidigare C awards, säger Anders Ynnerman.

C awards

En tävling som arrangeras av Visualiseringscenter C. De bjuder in studenter från alla Sveriges universitet och högskolor att skicka in sina bidrag.

En jury bedömer alla bidrag och nominerar sedan tre av dem till varje kategori och utser därefter en vinnare.

De sex kategorierna är bästa kreativ teknisk tillämpning, teknisk excellens, nästa publikmagnet, bästa affärsmöjlighet, bästa interaktionsdesign och bästa forskningspotential.

Under galas tilldelas vinnarna en check på 10 000 kronor.

Tävlingen har arrangerats av visualiseringscentret sedan 2011, men en tidigare version av tävlingen har funnits på Lius medietekniksprogram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!