Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De lär ut de senaste digitala filmfinesserna

Animering i 3D, olika finesser i det digitala filmskapandet - sådant stod på programmet, när nu Flimmers DV-expo genomfördes för andra året.
Med entusiastiskt deltagande av både branschfolk och studenter i konferenssalen på ProNova.

Dominic Amatore och Jun Dia från världens mittpunkt, eller i varje fall New York, hade mycket att berätta om det nyaste nya.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Dominic Amatore och Jun Dia från världens mittpunkt, eller i varje fall New York, hade mycket att berätta om det nyaste nya. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

NORRKÖPING2003-11-03 06:00
Hit kom föredragshållare från Frankrike, England, Holland, Danmark, Sverige - och från USA, från självaste New York. Varifrån Jun Diaz och Dominic Amatore rapporterade om hur man kan bygga upp 3D-djup och rörelse i stillbilder.
Det kan låta som en självmotsägelse, men på något vis så går det. Man kan få fram sådana effekter. Det framgick av dokumentären "The Kid Stays in the Picture", som de båda arbetat med och där då främst stillbilder tjänat som underlag.

En legend
Det handlar om Hollywoodproducenten Robert Evans (där, sades det, "the legend is stronger than the truth", där legenden är starkare än sanningen... och där principen för produktionen då varit "print the legend", dvs beskriv i så fall legenden...).
Denne Evans tycks mer än de allra flesta andra ha fått sitt liv genomdokumenterat, fotograferna tycks aldrig ha varit långt borta. Men så var Evans också den, som först blev filmaktör från ingenstans och därefter avancerade till storproducent (för bland annat Gudfadern).
Här bryts då stillbilderna upp - med kameraåkningar in i och runt bilderna, med ändringar av fokus, med nya diigtala knep så att man trots den långa raden av stillbilder upplever en ständigt rörelse i filmen. Där olika bildplan rör sig i lager på lager, i det ena planet utanför eller innanför det andra... zoomas in och distanseras igen.
Att manipulera bilder har blivit den enklaste sak i världen - men kan, alldeles självfallet, göras mer likaväl som mindre konstnärligt. Och publiken sög förtjust i sig allt detta nya från the Big Apple.

Jobbar ihop
Alice Bulukin, en av dem som i flera veckors tid jobbat stenhårt med det här evenemanget, är nöjd med hur det hela avlöpt.
- Här är folk med från alla möjliga svenska utbildningar. Man märker hur kontakter knyts. Två som träffades här förra året jobbar till exempel nu ihop. Sådant är ju roligt att se, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!