En ny resvaneundersökning visar att korta bilresor under tio kilometer minskar jämfört med hur man använde bilen för fyra år sedan, när den förra resvaneundersökningen genomfördes.
– Vi brukar säga att de korta bilresorna är särskilt onödiga, eftersom de är mest skadliga för miljön. Utsläppen från bilar är högst de första tre kilometerna. Det konstaterar Malin Henriksson, processledare och koordinator på Hållbar utveckling i Norrköpings kommun.
Det är bilresorna i intervallet sex till tio kilometer som har minskat med 22 procent sedan 2010. Istället verkar det som om allt fler tar bussen eller spårvagnen när de reser kortare sträckor. För resor under tio kilometer med kollektivtrafik har nästan fördubblats sedan 2010. För de riktigt korta resorna med kollektivtrafik, under en kilometer, har resandet ökat från en till 16 procent på fyra år.
Det stora bottennappet gäller cykelresandet. Fler människor har börjat cykla längre sträckor men det är färre som cyklar kortare sträckor i dag, jämfört med för fyra år sedan.
– Vi kommer att arbeta med att få fler att inse vilket bra transportmedel cykel är, säger KätiLingenäsGüthlein, trafikplanerare.
Kommunen arbetar också särskilt för att bilresorna till skolan ska minska och att föräldrar istället för att skjuta sina barn ska välja att gå eller cykla, berättar Malin Henriksson.
– Vi måste också bli bättre på att utveckla cykelvägar mellan olika städer. Redan i dag finns cykelvägen till Söderköping, som vi måste bli bättre på att lyfta fram, säger Malin Henriksson.
Undersökningen består av en enkätundersökning till 1 000 Norrköpingsbor i åldrarna 16-84 år.
011 -200 411