Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De kör gamla Monte Carlorallyt

En fläkt av Monte Carlo-rallyt!Det kunde morgonpigga Norrköpingsbor uppleva vid Skvallertorget på onsdagsmorgonen, när föraren Gunnar "Barret" Skog och kartläsaren Fredrik Bergström rullade iväg i sin Saab Sport från 1963 i riktning mot Monaco och Monte Carlo.

Här drar Saaben iväg över Bergsbron, som en första etapp i Gunnar Skogs och Fredrik Bergströms eget Monte Carlorally.

Här drar Saaben iväg över Bergsbron, som en första etapp i Gunnar Skogs och Fredrik Bergströms eget Monte Carlorally.

Foto: Sören Boström

NORRKÖPING2014-03-05 23:10

– Vi hedrar 50-årsminnet av Eric Carlsson på takets diskvalificering i det berömda rallyt 1964, sa Gunnar Skog med en liten glimt i ögonvrån. Men givetvis firar vi också minnet av Erics två segrar i rallyt 1962 och 1963.

Men vad hände just 1964?

– Enligt vad jag förstått ville inte de andra teamen att Eric skulle vinna tredje gången i rad. De tyckte det räckte med två raka segrar och hotade att dra sig ur rallyt om Eric vann en tredje gång. Och han var snabbast i mål även 1964, men de lyckades få honom nedpetad från förstaplatsen, genom att påstå att han fuskat med tidtagningen eller något sådant.

Vilken väg tar ni ner till Monte Carlo?

– Vi åker till Göteborg, tar färjan till Kiel och fortsätter sedan till Paris och en stor bilträff vi ska vara med i, berättar Gunnar Skog. Sedan fortsätter vi till Geneve och internationella bilsalongen, därefter till Grenoble och över Alperna på den tidens rallyvägar, ner till Monte Carlo.

– Väl i Monte Carlo ska vi åka rallysträckorna som går uppe i bergen i Monaco. Sedan fortsätter vi till San Remo och Milano och sedan vänder vi upp mot Schweiz och vidare upp mot Norrköping igen. En resa under 16 dagar och cirka 500 mil, varav många mil på fina och spännande gamla rallyvägar.

Hur hittar ni längs rallyvägarna?

– Vi har lånat Torsten Åmans originalkartor, från när han åkte Monte Carlorallyt som kartläsare och vi har även Eric Carlssons originalkartor från åren när han vann rallyt och då hade han Gunnar Palm som kartläsare.

Läs mer i torsdagstidningen.

Erik Carlsson, "Carlsson på taket", född 5 mars 1929 i Trollhättan, är en svensk rallyförare. Under den aktiva karriären körde han Saab-bilar, till en början privat, men under större delen som fabriksförare för Saab. Efter att ha slutat tävla 1970 har han fortsatt som testförare och arbetat i olika PR-sammanhang för Saab.

Smeknamnet "Carlsson på taket" fick han vid SM-tävlingen "Sörmlandsrundan". Erik åkte av vägen och bilen rullade över på taket. C-G Hammarlund startade efter honom och såg eländet när han passerade. Vid den efterföljande kontrollen frågade funktionären efter Carlsson som borde ha kommit. Hammarlund svarade "Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?"

Bland de många framgångarna är troligen segrarna i RAC-rallyt och Monte Carlo-rallyt de mest kända. Här är några axplock:

Seger i Midnattssolrallyt (som numera heter Svenska rallyt) 1959, seger i Akropolisrallyt 1961, tre segrar i RAC-rallyt - 1960, 1961 och 1962, två segrar i Monte Carlo-rallyt - 1962 och 1963, seger i San Remo-rallyt 1964.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om