– Vi fångar upp saker som vuxna missar, eftersom de inte tänker som oss ungdomar. Det berättar Micaela Santala i klass 9B. Hon är en av högstadieskolans trygghetscoacher.
Till henne och de andra trygghetscoacherna kan eleverna på skolan komma och berätta om de upplever att de har blivit kränkta. Coacherna rapporterar sedan vidare till sin ledare, en pedagog på skolan.
– Om jag ser att någon ser ledsen ut, så brukar jag fråga vad som har hänt säger Micaela Santala.
Hennes uppfattning är att ingen elev på skolan är ensam. Alla har åtminstone en person att vara med.
I julas anställde skolan dessutom två korridorvärdar, med uppgift att hålla koll på vad som händer i korridorerna och avstyra konflikter.
– Eleverna här är trevliga mot varandra men de kan vara ganska livliga, berättar Oscar Falana, som är en av korridorvärdarna. Den andre heter Pontus Pettersson.
Oscar Falana berättar att de ibland också hjälper elever med skolarbetet och ser till så att de går på sina lektioner, istället för att hänga i skolans korridorer.
– Vi korridorvärdar är ganska unga och eleverna känner att de kan vara sig själva med oss, säger Oscar Falana.
– Hela skolans personal står enad i arbetet med att förebygga och motverka kränkningar, konstaterar skolans rektor Johanna Fornasaro.
Viktigt i detta arbete är att många vuxna hela tiden rör sig i verksamheten menar Johanna Fornasaro. Inte minst fyller personalen från Eneby fritidsgård en viktig uppgift här, när de två fritidsledarna går runt i skolans lokaler och fångar upp elever under skoldagen, till aktiviteter på loven eller på kvällstid,
– Skolans engagerade personal är också ofta ute bland eleverna, fikar i skolcafeterian och äter i matsalen. Vi som jobbar på skolan är också matsalsvärdar och det finns en trygghetsgrupp på skolan, där personalen ingår. Allt det vi gör handlar om att bygga relationer med eleverna, säger Johanna Fornasaro.
Hon är mycket engagerad i arbetet med värdegrundsfrågor men betonar att personalen redan innan hon började på skolan, arbetade aktivt mot kränkningar.
Enkäter, som skolans elever har fått fylla i, visar också att merparten av eleverna verkar trivas och känna sig trygga på Enebyskolan, men också att det finns områden på skolan där eleverna inte riktigt känner sig trygga.
– Det här är ett jättearbete och vi har ännu inte lyckats stoppa alla kränkningar men skolans inställning är att vi inte släpper igenom någon form av kränkning och därför har vi infört begreppet nolltolerans, säger Johanna Fornasaro.
I arbetet är också elevernas familjer viktiga och på föräldramöten informerar skolans personal som det arbete som görs på skolan för att förebygga att elever kränks.
Victoria Granlund, som går i samma klass som Micaela Santala, tycker att arbetsmiljön på skolan har blivit bättre.
– Men det kan också hänga ihop med att jag går i nian nu och är äldst på skolan. När jag började i sjuan minns jag att jag var rädd för de större barnen, säger hon.
Victoria Granlund och Micaela Santala medger att många elever stundtals kan använda ett ganska grovt språk i umgänget med varandra och att man ofta skojbråkar med varandra, något som vuxenvärlden inte alltid förstår.
– Ofta vet vi ungdomar var gränsen går, säger Micaela Santala.
Victoria Granlund tycker att det är bra att skolan lyfter fram det som sker under ytan och vågar erkänna att det faktiskt förekommer kränkningar på skolan och sedan jobbar med detta.
011 - 200 411