De gör gemensam sak för tryggheten

NORRKÖPING
De konkurrerande taxibolagen i Norrköping ska samarbeta. Chaufförernas arbetsdagar ska bli tryggare med ett gemensamt larmavtal.
- Det går ut på att om chaufförerna befinner sig i nödsituationer ska de lättare kunna larma SOS Alarm, säger Håkan Arbrandt, vd på Taxibil i Östergötland AB.

Norrköping2003-08-09 00:00
De tre konkurrerande bolagen i Norrköping: Fria Taxi, Vikbolands Taxi och Taxibil ska samarbeta för en tryggare arbetssituation för sina chaufförer genom att på ett enklare sätt kunna larma.
Det går ut ut på att SOS Alarm tar emot larmet och ser via GPS var den drabbade bilen befinner sig.

<b>Så snabbt som möjligt</b>
Sedan skickas larmet till polisen och till samtliga taxibilar i de tre taxibolagen. Vid ett larmmottagande ska chauffören så snabbt som möjligt bege sig till platsen oavsett vilket taxibolag chauffören arbetar för.

<b>Fördel med fler bilar</b>
- Fördelen är att vi blir mycket fler bilar som täcker upp en större yta av vårt arbetsområde, menar Håkan Arbrandt.
Istället för runt 30 bilar blir det istället ungefär 90-talet bilar som kan samarbeta och hjälpa varandra vid en nödsituation.
- Det viktiga är att vi har ett fungerande samarbete för att få en så säker arbetsplats som möjligt, påpekar Niclas Aronsson, ägare till Vikbolands Taxi.
Sedan 1 juli har Vikbolands Taxi, som enda bolag i Norrköping, larm i sina bilar. Men systemet har inte fungerat, så det har inte gått att positionera med exakthet var taxibilarna befinner sig.

<b>Provat antenner</b>
- Vi har provat olika antenner utan att få det att fungera, berättar Niclas Aronsson.
Vikbolands Taxi har anlitat ett larm- och säkerhetsföretag från Finland som ska utföra tjänsten.
- Det konstiga är att det fungerar i Finland, men inte här, säger Niclas Aronsson.
Kamerautrustning i taxibilar finns bland annat i Göteborg och Uppsala, vilket har skapat ett väldigt positivt resultat.

<b>Larm bättre</b>
Både Niclas Aronsson och Håkan Arbrandt är dock överens om att larmsystem är att föredra i jämförelse med kamera i bilen.
- En kamera filmar förövaren, men då är det försent eftersom övergreppet redan är gjort, betonar Niclas Aronsson.
- Ett larm är mycket mer avskräckande för förövaren än en kamera, anser Håkan Arbrandt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om