Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De gick lagret runt på Händelö

- Den här satsningen av Green Cargo bekräftar Norrköping som en mycket viktig trafikpunkt.
Det sa kommunalrådet Eva Andersson (s), när hon igår invigde företagets nya jättelager på Händelö, ett lager som ska lagra 100.000-tals däck åt Good Year.

Många inbjudna kom till Green Cargos invigning av sitt nya jättelager på Händelö igår. Här ses från vänster företagets logistikchef Marcin Tubylewicz, VD Jan Sundling, invigaren och kommunalrådet Eva Andersson samt Peter Falkemar från Green Cargo.  Foto: Anita Kjellberg

Många inbjudna kom till Green Cargos invigning av sitt nya jättelager på Händelö igår. Här ses från vänster företagets logistikchef Marcin Tubylewicz, VD Jan Sundling, invigaren och kommunalrådet Eva Andersson samt Peter Falkemar från Green Cargo. Foto: Anita Kjellberg

Foto:

NORRKÖPING2005-12-15 06:00
En lagerbyggnad med mycket imponerande fakta: det kostade cirka 100 miljoner kronor att bygga och har en terminalyta på 22.000 kvadratmeter och 11 meter i takhöjd.
- Därmed har vi totalt i Norrköping numera cirka 100.000 kvadratmeter lageryta, säger logistikmarknadschefen Jan Norlén på Green Cargo. Och då räknar jag in våra tidigare klara lagerbyggnader för Adidas, Whirlpool, Freudenthal med flera företag.
Hur många däck kommer ni att hantera i Norrköping?
- Vi räknar med att över en miljon däck kommer att passera det här lagret i Norrköping varje år och de flesta av dessa däck är tillverkade i Tyskland.
- Dessutom har vi en sidoverksamhet på terminalen, där vi monterar däck på fälg och utför även dubbning och här räknar vi med att få ta hand om cirka 300.000 av de däck som passerar lagret.
Antal anställda på det nya däckslagret?
- Det kommer att variera med årstiderna, men om vi räknar in både Good Yearlagret och Adidaslagret precis bredvid, kommer vi under högsäsongen att ha över 100 anställda och under lågsäsong knappt 50.
Eva Andersson betonade också i sitt invigningstal betydelsen av allt fler etableringar i Norrköping:
- Nya etableringar ger en ökad efterfrågan från andra aktörer och faktum är att vi ny börjar få ganska fullt på Händelö med nya företag och därför börjar vi sikta in oss alltmer på Malmölandet, när det gäller nya förfrågningar från olika företag.
Det är dock inte helt fullt än på Händelö och Green Cargo har försäkrat sig om att kunna bygga ut ytterligare 22.000 kvadratmeter i anslutningen till det nya laget - om det skulle visa sig inte räcka till i framtiden...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om