Som Folkbladet berättat pågår nu "#jagmed": ett stort projekt i Östra Mellansverige där även fem östgötakommuner ingår: Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik, Finspång, Linköping, Ödeshög samt Vretagymnasiet. Projektet finansieras till största delen av EU:s socialfond (ESF) och målet är att på olika sätt motverka avhopp från gymnasieskolan.
I Norrköping har man valt ett projekt för att stötta och fånga upp elever med hög frånvaro. På gymnasieskolorna De Geer-Kungsgård, Haga och Ebersteinska finns numera närvarocoacher som arbetar mot ungdomarna vilka är projektanställda från augusti 2016 till juni 2018.
– Vi följer ledorden sedd – hörd – bekräftad, berättar Malin Sjöberg som är närvarocoach på Kungsgård-De Geer – de övriga är Jenny Lindström på Hagagymnasiet samt Niklas Tiborson på Ebersteinska.
Det handlar mycket om att arbeta nära eleverna från ett perspektiv som kanske inte alltid finns i skolmiljön från början.
– Vi finns där med eleverna men jobbar även mot skolpersonalen och rektor. På det här sättet ska vi snabbt upptäcka skolfrånvaro och kunna sätta in rätt resurser direkt, upplyser Jenny Lindström som menar att just utifrånperspektivet är viktigt.
– Vi får en överblick även om vi jobbar tajt med personalen.
Orsakerna till frånvaron kan vara många och just därför är det viktigt att vara nära eleverna.
– Det är mycket individuellt vad frånvaron beror på och vissa elever kan behöva mer coachning än andra, säger Niklas Tiborson som tror att detta projekt kan ge värdefull information.
– Det är ett rikstäckande problem och det är en förmån att få gå i bräschen.
På högstadiet Ramunderskolan i Söderköping pågår ett annat projekt som mer riktar in sig på förebyggande arbete.
– Målsättningen är att bygga upp trygghet på skolan så eleverna inte har en ryggsäck med sig till gymnasiet, berättar Lars Ivarsson som menar att allt går tillbaks till lärarna.
– Vi har påbörjat en personalutbildning om ledarskap i klassrummet och bemötande. Nästa läsår ska vi jobba med hela personalgruppen och vill hitta arbetssätt som ska fungera över tid.
Han betonar vikten att inte lägga skulden hos eleverna.
– Alla i personalen ska fråga sig "vad kan jag göra för att skapa en bra situation?". Även om det tar tid innan man ser tydliga resultat på sådana här projekt tycker vi att vi märker skillnad i känslan och i olika grupperingar, bedömer Lars Ivarsson.