Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De borrar på djupet för en bredare hamn

För två veckor sedan kom den på plats, borrplattformen från Nederländerna, som med borrhål och sprängningar ska få bort berget under vattenytan så att hamnbassängen vid Pampusterminalen breddas och fördjupas, en del av det stora farledsprojektet.

Tändhatt som placeras i botten av borrhålen.

Tändhatt som placeras i botten av borrhålen.

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2010-08-13 03:00
Folkbladet har besökt borrplattformen, en stor pråm utanför Pampushamnen på Händelö, där säkerhetsföreskrifterna kräver att vi tar på oss hjälm, flytväst och skyddsskor.Och gärna öronproppar, för det är ett väldigt oväsen ombord, när de fyra riggarna som löper längs plattformens ena sida borrar fast rör i bergytan under vattnet, skyddande rör som sedan själva borren löper ned genom.Hammarslag dämpar
Det är topphammaren, som driver ned rören, som väsnas mest. När det åtta meter djupa hålet i berget sedan ska borras sitter hammaren i botten, för att det ska bullra mindre.För dämpa ljudet mot Lindöhållet har man byggt upp en vägg med containrar på plattformen, berättar platschef Simon Zondervan från det holländska företaget Van Oord som utför sprängningarna och muddringen på entreprenad.Bakugnsgrundet kapas
Farledsprojektet, där inseglingsrännan i Bråviken och hamnbassängen vid Pampusterminalen ska breddas och fördjupas, är det största sedan Lindökanalen byggdes för 50 år sedan.Dels är det ett säkerhetshöjande projekt och dels ska fartyg nu kunna gå fullastade in till Pampusterminalen, säger projektledare Eric Kevan vid Sjöfartsverket i Norrköping.Det mesta av sprängningarna sker vid hamnbassängen, där 95 procent av berget finns. En liten bergformation i inseglingsrännan, Bakugnsgrundet, ska också i huvudsak bort. Totalt handlar det om över 100 000 kubikmeter sprängsten.Resten är lera. Muddringsverket Kategats har sedan starten i maj grävt upp en tredjedel av totalt tre miljoner kubikmeter muddringsmassa. Senare kommer ett större muddringsverk som ska suga upp resterande lermassor.Yoghurtliknande mix
På borrplattformen arbetar cirka 30 man, från Holland, Spanien, Estland, Litauen och Storbritannien. De första provsprängningarna började för knappt en vecka sedan. Ännu har man inte kommit upp i full kapacitet. Varje rigg gör fyra hål när plattformen ligger på ett ställe. Sexton hål på linje blir det innan plattformen flyttas och man påbörjar en ny serie hål. Hålen laddas med två olika kemikalier, en yoghurtliknande mix som blir explosiv.Intervallsprängning
I botten på varje hål placeras en tändhatt och ledningar. När dagskiftet är slut, vid 18-tiden, spränger man alla hålen med tidsförskjutning, så kallad intervallsprängning.Sedan kommer mudderverket Simson, ett av de fyra största i världen, och rensar bort det bortsprängda med sin jätteskopa. Sprängstenen och annan muddringsmassa dumpas i Bråviken på två områden mellan Esterön och Kolmården.Av själva sprängningarna märkas det inte mer än bubblor på vattnet och vibrationer på land, säger Eric Kevan.Fisk skräms bort
Före varje sprängning skrämmer man bort fiskarna i vattnet med en apparat som ger i från sig en lågfrekvent signal. Khalid Tourabi från Van Oord visar hur man kan ställa in på "fisk", "säl", "sköldpadda" och "delfin", beroende på vilka vatten i världen man befinner sig i.Arbetsledningen från Holland bor i fem lägenheter i Hageby, medan de andra som arbetar på plattformen bor på hotell i Norrköping.Alla har inte anlänt ännu. Framöver ska det bli två arbetsskift, både dag och natt, med en sprängning på morgonen också. Nattetid får man inte spränga, men däremot borra och ladda.Enda kvinnan ombord
Evelina Ronnå från Blekinge är just nu enda kvinnan ombord. Hon berättar om 12-timmarspass, från sju på morgonen till sju på kvällen, sju dagar i veckan. Man jobbar intensivt i flera veckor och blir sedan ledig en vecka eller två.Hon stortrivs, efter att ett år ha varit arbetslös. Här kör hon en teleskoplastare.- Det är jättekul. Alla här är jättetrevliga och riktiga gentlemän, säger hon.Den andra svensken ombord är sprängarbetsledaren Åke Nilsson, Örnsköldsvik. Han berättar om smeten man spränger med:- Man kan säga att det är diesel, konstgödsel och tapetklister. Man kom på det genom en olycka i Kina där en tankbil välte i en hamn där det fanns konstgödsel. Det började brinna och blev en jävla smäll. Sedan har man modifierat det så det går att använda i civilt bruk.
Muddringen av farleden är ett samarbetsprojekt mellan Sjöfartsverket och Norrköpings kommun.Totalkostnaden är 260 miljoner kronor, varav EU bidrar med tio procent.Inseglingsrännan till Pampusterminalen, den 3,5 kilometer långa så kallade Pampusrännan i Bråviken, ska breddas från 60 meter till 100 meter och fördjupas från 12,7 meter till 14,9 meter. Hamnbassängen ska breddas med 50 meter.Arbetet beräknas vara klart i november.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om