"De är underbara"
- Jag vet inte vad jag hade gjort utan dem, säger Siv Carlsson, 75. Att kommunen har gjort Fixartjänsten permanent är hon oerhört tacksam över. - Det bästa kommunen har beslutat på länge.
Fixar-Björn Kindahl fixar det mesta, enligt dem som Folkbladet pratat med. Här byter han glödlampa på Siv Carlssons kristallkrona.
Foto: Robert Svensson
Hon tycker att det är lite konstigt att Fixartjänsten är alldeles gratis och medger att hon mycket väl skulle kunna tänka sig att betala en slant för hjälpen. - Det värsta med att det är gratis är ju att du inte kan pruta, skämtar Björn Kindahl. Stämningen vid fikaborden är kärvänlig. Trygghet
Det var en granne till Siv som tipsade om Fixartjänsten för två år sedan. - Törs du släppa in henne, var det första jag sa till henne, berättar Siv. Strax därefter behövde Siv hjälp och istället för att gå in och besvära grannen, som också är gammal, så ringde hon till Fixartjänsten. Misstänksamhet är vanligt i början, enligt Eva Thor och Björn Kindahl. - Det är därför det är så bra att det bara är Eva och jag. Det blir en trygghet, säger Björn. - Och nu när vi har lärt känna de gamla är allt mycket lättare, vi vet hur de är och hur de vill ha det. Jag hör till exempel direkt att det är Siv när hon ringer, säger Eva. Julgardiner
Nästa gång Siv får träffa fixarna är när det är dags att byta till julgardiner. - Men vem vet, vi kanske ses redan imorgon, om något oväntat sker, säger Eva. - Ja, jag ringer direkt om en lampa går sönder. Jag tänker inte gå omkring här i mörkret, svarar Siv innan hon säger tack och hej. Enligt fixarna är det inte alla som ringer till dem så fort en lampa går sönder. - Vissa tycker att det är förargligt att ringa oss så fort en lampa eller propp går sönder. Men tveka inte, det är bara att ringa när man behöver hjälp, säger Eva Thor.