Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"De är underbara"

- Jag vet inte vad jag hade gjort utan dem, säger Siv Carlsson, 75.  Att kommunen har gjort Fixartjänsten permanent är hon oerhört tacksam över.  - Det bästa kommunen har beslutat på länge.

Fixar-Björn Kindahl fixar det mesta, enligt dem som Folkbladet pratat med. Här byter han glödlampa på Siv Carlssons kristallkrona.

Fixar-Björn Kindahl fixar det mesta, enligt dem som Folkbladet pratat med. Här byter han glödlampa på Siv Carlssons kristallkrona.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2008-09-17 03:00
Kaffet står och puttrar och det luktar nybakat hemma hos Siv Carlsson, 75 på Skepparegatan. Fixarna Eva Thor och Björn Kindahl är här för att byta gardiner i köket. - Utan dem hade det bara hängt trasor i fönstrena, säger Siv Carlsson som lider av höftbesvär, utslitna leder och reumatism och som därför inte ska klättra upp på stolar eller stegar. När gardinerna är på plats kollar fixarna batterierna i brandvarnaren. Sedan är det dags för kaffe och fem sorters kakor och en liten pratstund. - Det är det minsta jag kan bjuda dem på, säger Siv. Gratis
Hon tycker att det är lite konstigt att Fixartjänsten är alldeles gratis och medger att hon mycket väl skulle kunna tänka sig att betala en slant för hjälpen. - Det värsta med att det är gratis är ju att du inte kan pruta, skämtar Björn Kindahl. Stämningen vid fikaborden är kärvänlig. Trygghet
Det var en granne till Siv som tipsade om Fixartjänsten för två år sedan. - Törs du släppa in henne, var det första jag sa till henne, berättar Siv. Strax därefter behövde Siv hjälp och istället för att gå in och besvära grannen, som också är gammal, så ringde hon till Fixartjänsten. Misstänksamhet är vanligt i början, enligt Eva Thor och Björn Kindahl. - Det är därför det är så bra att det bara är Eva och jag. Det blir en trygghet, säger Björn. - Och nu när vi har lärt känna de gamla är allt mycket lättare, vi vet hur de är och hur de vill ha det. Jag hör till exempel direkt att det är Siv när hon ringer, säger Eva. Julgardiner
Nästa gång Siv får träffa fixarna är när det är dags att byta till julgardiner. - Men vem vet, vi kanske ses redan imorgon, om något oväntat sker, säger Eva. - Ja, jag ringer direkt om en lampa går sönder. Jag tänker inte gå omkring här i mörkret, svarar Siv innan hon säger tack och hej. Enligt fixarna är det inte alla som ringer till dem så fort en lampa går sönder. - Vissa tycker att det är förargligt att ringa oss så fort en lampa eller propp går sönder. Men tveka inte, det är bara att ringa när man behöver hjälp, säger Eva Thor.
Byta glödlampor, byta batterier i brandvarnare, fixa proppar. Sätta upp lampor. Halksäkra mattor. Fästa lösa sladdar och kablar.  Sätta upp eller ta ner gardiner. Flytta möbler inför tapetsering. Flytta trädgårds- och balkongmöbler inför våren eller hösten. Annan hjälp som kräver att en stol eller stege måste användas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om