Sjukskrivningar på nyckelpersoner har uppgetts som en anledning, omorganisationer en annan. När trafikverket skapades första april gick Östergötland över till att tillhöra Region Mälardalen, men att det skulle vara en anledning till förseningen tillbakavisar Magnus Axelsson:
- Nej, jag skulle snarare säga att sedan vi tog över det här så har det satt fart.
Dyr kabel
- Kamerorna kostar ungefär 600 000 kronor och det ligger mycket byråkrati bakom varje placering. Det är myndighetsbeslut i många led allting måste gå rätt till.
- En av de bidragande orsakerna till förseningen är elen. Kabeln är väldigt dyr per meter och kan inte dras hur som helst. Man måste gå över olika markägares tomter för att få fram el till stolparna, säger Magnus Axelsson.
I förra veckan gjorde Trafikverket tillsammans med trafikpolisen i Östergötland inmätningar ute vid de stolpar som sitter uppe. Trafikpolisen ser fram emot den dag då de är på plats.
- Det visar sig tydligt att kamerorna får ner olycksstatistiken och vi hoppas få upp dem inom en inte allt för avlägsen framtid, säger Lars-Jonney Jonsson, chef på Trafikpolisen i Östergötland.
Inget merjobb
Det finns sedan tidigare kameror i länet och de styrs, precis som de andra kamerorna runt om i Sverige från en central i Kiruna. I de flesta fall är det lätt att se på fotografierna vem som har fartsyndat och då behandlas ärendet i Kiruna.
- De andra fallen hamnar på vårt bord, om ägaren till bilen hör hemma här. Men särskilt många sånna fall har det hittills inte varit, så vi tror inte att det kommer bli så mycket tyngre arbetsbörda för oss här nere med flera kameror.
Ersätter inte kontroller
Även om kamerorna är effektiva när de väl är på plats, så kommer inte polisen att sluta göra hastighetskontroller längs väg 209.
- Kamerorna ersätter inte vårt arbete, säger Lars-Jonney Jonsson.