Per Jelkne, tidigare Bråvallapilot, har svaret: Julgransflygningen kräver att vädret är bra på hela routen.
Ett enskilt flygplan har inga problem, men en större flygplansgrupp är svårmanövrerad. Ett enskilt flygplan kan lätt, om det möter dåligt väder, stiga till säker höjd, med full gas. Det gör man inte med en 10-12-grupp, förklarar Jelkne.
Om en rote, två flygplan, tappar varann i moln ska separation omedelbart ske, vilket inte går vid en större grupp.
"När vi en gång i tiden flög julgran från F 13 Bråvalla med SK 60 och 37 Viggen var det ingen annonsering i förväg", påminner Jelkne.
På den tiden fanns inte dagens positiva inställning till flygande julgran, vissa tyckte det var slöseri med flygbränsle.
På onsdagen kom meddelandet om att det blir en extrainsatt julgransflygning på torsdag.
"Då vädret inte tillät Flygskolans planerade julgransflygning 13-14 december så gör vi ytterligare ett försök den 16 december. Samma rutt som tidigare men med uppdaterade tider", skriver försvarsmakten.
Flygskolan genomför flygningen med 10 stycken SK 60.
16 december:
Start Malmen 13:45
Vingåker 13:57
Arboga 14:03
Köping 14:05
Hallstahammar 14:08
Västerås 14:11
Enköping 14:15
Uppsala (stad/F16/LSS) 14:28
Märsta 14:33
Stockholm 14:40
Muskö (Marinstaben) 14:46
Nynäshamn 14:48
Nyköping 14:57
Norrköping 15:06
Linköping 15:12
Tiderna är ungefärliga och rutten kan komma att ändras eller ställas in med kort varsel.