– Själva bygget blev egentligen ungefär som vi tänkte oss, det som vi såg framför oss när vi började, och de offerterna som vi fick, de har faktiskt stämt väldigt väl. Det som har blivit dyrare är att vi fattade ett beslut under sommaren, under byggtiden, att vi skulle asfaltera en större yta än vi först hade tänkt oss, säger Anders Karlsson, affärsområdeschef för avfall vid det kommunala bolaget Nodra.
En större asfaltsyta, inte bara på körvägarna, underlättar vinterväghållning och städning.
– Det gjorde att det blev lite dyrare. Men det som verkligen har dragit i väg är det som inte alls var känt när vi drog i gång det här: parkslide och omfattningen av den förorenade marken.
I båda fallen måste jordmassor tas bort. Parkslide är en invasiv art med mycket stor spridningskraft.
Det blev en diskussion om det var Nodra eller fastighetsägaren kommunen som skulle stå för de kostnaderna. Var det renhållningsbolaget Nodra som första hyresgäst på området, eller skulle kostnaden fördelas över hela fastighetens livslängd?
– Överenskommelsen som blev var att det var vi på Nodra och avfallskollektivet som ska stå för de kostnaderna, säger Anders Karlsson.
Det är inte så mycket att det innebär någon höjning av renhållningsavgifterna, enligt Karlsson.
Den tillfälliga returpunkten ser ut att bli kvar i flera år. På sikt har kommunen andra planer för området.
– Det enda som i dagsläget är säkert är att det finns ett arrendeavtal mellan kommunen och Nodra som inte kan sägas upp utan att det råder samförstånd mellan parterna samt att vi inom Nodra har beslutat att skriva av investeringen på sju år.
När den nya permanenta returpunkten, Nodra Park, kan stå klar, mellan Sjötullsgatan och Lindövägen, är oklart.
– Jag vill inte spekulera i någon ny tidplan för den permanenta returpunkten. Bäst är att först se till att alla frågor om mark, detaljplaner, miljötillstånd, bygglov, infrastruktur och upphandlingar är lösta. Först därefter är det möjligt att ge ett trovärdigt svar på frågan om ny tidplan.
Detaljplanen för Risängen 2:3 och Sylten 4:1 där Nodra Park ska uppföras väntas antas nu i januari. Den tillfälliga returpunkten var tänkt att placeras på samma plats, men bygglovet överklagades av verksamheter i närheten.
Den temporära returpunkten nära Fiskebyvägen öppnade i slutet av augusti förra året, sedan returpunkten på Stohagsgatan stängt den 12 juli, då marken behövs för utbyggnad av buss- och spårvagnsverkstaden. Under en tid stod Norrköping utan en centralt belägen returpunkt, något som upprörde många Norrköpingsbor.
En rapport som redovisats för moderbolaget Rådhus AB visar att processen kring lokaliseringen av returpunkten sannolikt skulle ha vunnit på om Nodra, samhällsbyggnadskontoret, Norrköpings spårvägar och eventuellt Norrevo haft en programförklaring där gemensamma tidplaner och åtaganden hade formulerats under 2018 eller början av 2019.
Enligt Karlsson fungerar den temporära anläggningen bra. Idéer som man tänker sig på Nodra Park testas här, som att få in kön på tomten så det inte stör omkringliggande vägnät. Efter att boende i närheten klagat på ljudstörningar har en bullerutredning gjorts. Bland annat har man sänkt ljudnivån på varningssignalen för backande arbetsmaskiner.