Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dåliga vibbar från spårvagnarna

NORRKÖPING
Att våra kära spårvagnar för ett visst liv, och även sänder ut vibrationer som kan vara nog så påträngande ? det vet mången Norrköpingsbo, som bor längs dess vägar.
Som nu boende vid Norr Tull, där akuta problem uppstått.

I fastigheten här vid Norr Tull, med polishuset i bakgrunden, har vibrationerna från spårvagnarna på senare tid blivit så starka, att tavlor trillat ner.
FOTO: ANITA KJELLBERG

I fastigheten här vid Norr Tull, med polishuset i bakgrunden, har vibrationerna från spårvagnarna på senare tid blivit så starka, att tavlor trillat ner. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

NORRKÖPING2003-11-06 06:00
Bostadsrättsföreningen Kungshöjden i korsningen Norra Promenaden-Stockholmsvägen har skickat in en klagoskrivelse till kommunen. Små vibrationer i mark och byggnader har man vant sig vid. Men de senaste månaderna har vibrationerna från spårvagnarna blivit så kraftiga att tavlor ramlat ner i lägenheterna.
?För varje hjulaxel som passerar korsningen skramlar spårvagnen till med ett väldigt högt och karakteristiskt ljud som är mycket irriterande. Samtidigt fortplantar sig vibrationerna i hela fastigheten?, heter det i skrivelsen.

<B>Varje månad</B>
Peter Zinderland på Norrköpings kommun lovar att omgående titta på det här. Klagomål på spårvagnarna kommer in varje månad. Ibland stör de mer än annars, och förklaringarna till det kan vara många.
De aktuella problemen vid Norr Tull tror Zinderland, utan att ännu ha hunnit undersöka saken, kan bero på lövfällningen. Spåren fylls med höstlöv, som avsöndrar sav och annat, det uppstår en lövhalka som vid inbromsningar sliter på hjulplattorna som då behöver svarvas till eller slipas. Men där ligger man nu efter, den behövliga svarven kom nämligen sent på plats i år.
? Visst störs många av spårvagnen, och det är inte ovanligt med klagomål, säger Zinderland. Fast vi är mindre störda här än i Göteborg.
Tänkbara förklaringar till enskilda störningar är många, och det vara svårt att ringa in källan. Sättningar i marken kan vara en förklaring, bristande smörjning i kurvorna en annan. Ibland har det blivit förändringar i spåren.

<B>Kör för fort</B>
I vissa fall beror oljud odh vibrationer helt enkelt på, att föraren kör för fort. Därför har man olika hastighetsbegränsningar på spårvägsnätet, men det är ju inte alltid som de respekteras. Kör man för fort på vissa sträckor kan fönstren börja skallra hos de boende där.
? Någon gång kan det vara en kombination av faktorer, där då en viss typ av spårvagn eller också någon enstaka särskild spårvagn ger upphov till störningar. Det finns så många parametrar att ta hänsyn till, säger Zinderland.
? Sedan blir det mer vibrationer när det är vinter och frost. Då transporteras vibrationerna lättare genom marken.
Mätstationer finns t ex på Värmlandsgatan och Nygatan, den senare en trång gata med många boende och mycket spårvagnstrafik. Men det här är allt annat än enkeltl. Zinderland omtalar man i Göteborg lade in ett, skulle det i varje fall vara, vibrationsdämpande material i rälsen. Men resultatet blev det omvända, vibrationerna förvärrades.

<B>Sämst i landet</B>
? Egentligen så är, säger Zinderland (för oss helt oväntat), Norrköping och Göteborg de sämsta städerna att ha spårvagnsnät i.
? Här har vi 15-20 meter lera innan vi kommer ner till berget. Medan då kommuner, som har det bättre ställt på den fronten, de har ju ingen spårvagn alls...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!