Trafikverket har sammanställt utredningen för olyckan då ett X2000-tåg kolliderade med ett arbetsfordon, den 12 september 2010. I tågkraschen skadades 17 personer och en 24-årig kvinna avled till följd av skadorna.
Utredningen visar att olyckan inträffade eftersom det påkörda arbetsfordonet hade glidit av rälsen, där arbetet pågick, och hamnade istället på det trafikerade järnvägspåret.
När föraren var på väg att flytta tillbaka fordonet kom X2000-tåget. En krock med fordonets grävskopa vad allt som krävdes för att olyckan skulle vara ett faktum.
Ingen begäran
Enligt gällande regelverk måste man begära en avstängning av trafiken, om arbetet som ska utföras riskerar att komma alltför nära det trafikerade järnvägspåret. Trafikverkets utredningen visar att en sådan begäran inte har gjorts.
- Utredningen har visat att vi måste se över vårt regelverk så att det blir tydligare för våra entreprenörer hur det ska följas och Trafikverket måste samtidigt bli bättre på att kontrollera att reglerna följs, säger Jörgen Niklasson, produktionschef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Krav på utbildning
Utredningen kommer också med ett förslag om att höja kraven på utbildningen för förare av tunga arbetsredskap i spår. I ytterligare en utredning ska man nu undersöka om det kan vara läge att körkort eller förarbevis är att kräva. I dag finns inga sådana krav.
- Det finns aspekter både när det gäller säkerhet och handhavande som är specifikt för arbetet i spårmiljö och det är därför viktigt att var en som arbetar i spåren också har rätt utbildning, säger Jörgen Niklasson i ett pressmeddelande och fortsätter:
- Även om man arbetar med ett arbetsredskap under annans överinseende behöver man dokumenterade kunskaper om de risker som finns vid arbete i spår.