"Dåliga kunskaper i matte"

En tuffare gymnasieskola och elever med ofullständiga kunskaper från grundskolan. Detta kan förklara varför Norrköping hamnar långt ner på skolrankningen.

NORRKÖPING2014-11-07 10:10

Det tror i alla fall Thomas Idenås (S), ordförande i gymnasienämnden.

– Många elever som börjar i gymnasiet har redan bristfälliga kunskaper när det gäller att läsa, skriva och räkna. Vi har fått signaler från Ebersteinska skolan att flera elever som går Natur- och Teknikprogrammen har problem med matematiken, konstaterar Thomas Idenås.

Det var i onsdags som Sveriges kommuner och landsting, SKL, släppte rapporten "Öppna jämförelser gymnasieskola 2014". Av landets 290 kommuner hamnade Norrköping på 208:e plats när det gäller hur många elever som fullföljer sin gymnasieutbildning inom tre år. I Norrköping var det 78 procent av eleverna som klarade detta.

SKL har också tittat på hur mycket varje gymnasieelev kostar sin kommun per läsår. I Norrköping satsas 88 000 kronor/ läsår och elev. Bara fem kommuner satsar mindre på sina gymnasieelever.

– Jag tycker att det är mer relevant att titta på hur mycket kommunen satsar på de olika gymnasieprogrammen. Vi har både billiga och dyra program, konstaterar Thomas Idenås.

Fram tills nu har kommunen valt att satsa extra på grundskolan. Det är rätt prioritering enligt Idenås.

– Långsiktigt måste vi fortsätta att satsa på grundskolan som gör eleverna rustade för gymnasieskolan. Men kortsiktigt måste vi kanske även göra insatser på gymnasiet, säger Thomas Idenås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om