Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dags för nästa utbyggnadsetapp av Söderleden

Nya brokorsningen Hagebygatan - Söderleden blir troligen helt utan ramper för av- och påfart. Det kan man slå fast, sedan Norrköpings kommun nu presenterat planerna för nästa utbyggnadsetapp av Söderleden.
En etapp som kommer att innebära ökad trafikbelastning på andra gator, när Söderleden stängs av för trafik.

Hagebygatan kommer att få en planfri korsning med Söderleden. Det är dock inte avgjort än om man kommer att bygga någon avfartsramp, men tipset för dagen är att den här korsningen blir helt utan av- och påfartsramper.
Foto: Niclas Sandberg

Hagebygatan kommer att få en planfri korsning med Söderleden. Det är dock inte avgjort än om man kommer att bygga någon avfartsramp, men tipset för dagen är att den här korsningen blir helt utan av- och påfartsramper. Foto: Niclas Sandberg

Foto:

NORRKÖPING2005-04-22 06:00
- Bland annat drabbas Albrektsvägen, Södra Promenaden och Sjötullsgatan av ökad trafik vissa perioder under Söderledens ombyggnad, säger kommunens projektchef Leif Lindberg.
- Vi kommer att vidta åtgärder för att underlätta trafiksituationen under ombyggnadstiden, så att det inte uppstår kaos eller trafikinfarkter på andra gator. Mer köbildning är dock oundvikligt, så det får man räkna med, säger Leif Lindberg.
- Men vi har i alla fall lyckats pressa ner avstängningen av korsningen Hagebygatan - Söderleden till högst två månader och den avstängningen försöker vi styra till sommaren 2007, då det är minst trafikbelastning där.
- När det gäller korsningen med Hagebygatan, har vi en enda ramp inritad och det är för trafik från Vilbergenhållet, som ska svänga av i riktning mot Hageby Centrum, säger tekniska chefen Eva Mattsson.

Vill inte ha ramp
- Men vi själva hoppas att den rampen stryks, eftersom det blir bättre säkerhetsmässigt om all trafik istället styrs till den nya vägen som ska byggas till Hageby Centrum, närmare E 22. Innan definitivt beslut tas om denna ramp, kommer vi dock att lyssna på de argument för och emot en ramp, som vi hoppas få in.
- Dessutom finns ju planerna på att bygga ut spårvägen över Ljurafältet till Ringdansen och att den då passerar Söderleden via en bro. Här har kommunen inte tagit något beslut än, men vi hoppas ett beslut kommer och att den bron byggs i samband med ombyggnaden av Söderleden till fyrfilig väg.
När och var startas den här nya utbyggnadsetappen till fyrfilsväg av Söderleden?
- Första delprojektet, säger Leif Lindberg, blir sträckan mellan Hagebygatan och trafikplats Ljura. Innan denna etapp påbörjas kommer en ombyggnad av anslutningen mellan Söderleden och E 22 att ske.
- Denna ombyggnad hoppas vi komma igång med under 2005 och ha klar i början av 2006. Här ingår även ombyggnaden till fyrfilig väg mellan Kneippen och Skarhagsleden.
- Sedan fortsätter vi med projektet Vilbergen - Hageby. där vi hoppas komma igång under hösten 2006 och vara helt klara under sommaren 2007.
Etappen mellan Hagebygatan och Vilbergen beräknas ta fyra månader och då stängs sträckan helt av för trafik. Däremot när det gäller Vilbergen - Skarphagsleden, som beräknas ta tre månader, kommer vi inte att stänga av trafiken.

Bron slutetappen
- Slutdelen av den här etappen blir att färdigställa bron över Hagebygatan och då stängs Hagebygatan av för trafik under högst två månader. Men då har vi bron färdigbyggd bredvid Hagebygatan och klar att bara skjuta ut över Söderleden., säger Eva Mattsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om