Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dags för hjulrusch när halkan slår till

Nu börjar den verkliga hjulruschen. För alla vill vi vara rätt däckade när halkan slår till.
- Vi har fullt upp nu. Den här veckan når vi nog kulmen på ruschen, säger Bosse Karlsson på Karstorps Däckmarknad.

Håll koll på däckens mönsterdjup - dåliga däck kan bli både farligt och dyrt. Minst tre millimeter ska vinterdäcken vara.

Håll koll på däckens mönsterdjup - dåliga däck kan bli både farligt och dyrt. Minst tre millimeter ska vinterdäcken vara.

Foto:

Norrköping2006-11-01 06:00
Meteorologernas prognoser om kalluft som drar ner över södra Sverige har gjort det hett om öronen på Norrköpings gummiverkstäder. Det är dags att rusta bilen för vinterväglag för att inte bli offer för den första halkan - och hamna i diken, på fält eller krocka med andra bilar. Karstorps Däckmarknad blev i början av veckan nedringd av kunder som ville boka tid för däckbyte.

Ringlande köer
- Om vi har mycket jobb nu? Det är bara att titta på hur schemat på kontoret ser ut, säger Rolf Gyllander, chef för Karstorps Däckmarknad, och pekar mot ett fullklottrat schema som fyller upp en stor del av väggen. Det är fulltecknat en bit in i nästa vecka.
Bebbens Bilservice hade så mycket arbete att man inte hann prata med Folkbladets team. Och utanför Däcklands populära drop in-verkstad ringlade igår långa köer hela dagen.
- Det är precis fullt och så har det varit sedan klockan halv sju i morse. Kön går runt kvarteret, säger Inger Karlsson på Däckland.
På Karstorps Däckmarknad är det tidsbokning som gäller och bilarna rullar i en strid ström in till däckmontörerna. Bosse Karlsson och Henrik Karlsson får snabbt och effektivt hjulen på plats med en högljudd muttermaskin.
- Jag tror att de flesta tycker att det är ganska skönt att slippa hålla på och byta däck själva, om man kan få det gjort för en rimlig summa, säger Rolf Gyllander.
Många förvarar sina däck på gummiverkstadens enorma däcklager, där de ligger som däck ska förvaras: svalt, torrt och mörkt. När bilen kommer in för däckbyte är vinterdäcken redan framtagna och verkstadsbesöket tar inte mer än tjugo minuter allt som allt.
- Vi har effektiviserat arbetet för att vinna tid och minska väntetiden för kunden. Vi är nöjda med vårt sätt att arbeta, det blev jobbigt för kunderna att sitta i kö när vi hade drive in. Det blev lätt irritation och osämja i kön, om vi råkade ta fel bil i tur.

Flesta har dubbdäck
Henrik Karlsson på Karstorps Däckmarknad tycker att bra vinterdäck duger gott för stadskörning. Men enligt Rolf Gyllander väljer de flesta i kundkretsen fortfarande dubbdäck som klarar av att bita tag i ishala vägar. Generellt tycker han att kunderna både är medvetna och kunniga på däckområdet.
- De har ofta specifika frågor om vissa märken. Så kunskapen är bra, men sedan är det lite si och så med standarden. Men de däck som ligger i toppskiktet är premiumdäcken, alltså de stora märken som går i bräschen för produktutveckling, säger Rolf.
Däckproffsen tipsar också om att nya dubbdäck först bör köras in på barmark för att dubbarna ska vulkas fast ordentligt i gummit.
Fakta/ Vinterdäck
Fakta/ Vinterdäck
Vinterdäck: Krävs när det är vinterväglag 1 december - 31 mars
Dubbdäck: Får användas 1 oktober - 30 april
Mönsterdjup: Minst 3 mm
Så kontrollerar du mönsterdjupet: Du kan kontrollera mönsterdjupet med en vanlig femkrona. Mellan kanten och övre delen av "femman" är det tre millimeter. Stick ner myntet i den mittersta delen av däcket, när du ser hela femman på myntet är det dags att byta däck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om