Dags att kasta loss
++ Gratisturer på Göta kanal med Vimman.++ Nya kryssningar in i Mälaren med Saga Lejon.Det är två nya inslag i 75-årsjubilerande Wahlinrederiernas sommarprogram med båtarna Vimman respektive Saga Lejon. Ett program som startar den 12 maj med vårens första resa.
Snart är det dags att kasta loss för ännu en säsong, säger sjökapten Lasse Wahlin vars företag firar 75-årsjubileum i år. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se
Foto:
- De nya kryssningarna på Mälaren handlar om att vi vill utöka vårt revir för Saga Lejon med nya intressanta mål. Och när det gäller Mälaren kommer vi att besöka bland annat Strängnäs och Västerås.
- Det nya med Saga Lejon är att vi byggt ett nytt dansdisco längst ner i båten, så nu kan vi ha dans och musik på fyra olika plan. Allt från nya discot längst ner och upp till soldäck överst på båten.
- Annars fortsätter vi att trafikera den svenska hurtigrutten, med besök i Västervik, Valdemarsvik, Norrköping, Nyköping och Stockholm även den här säsongen, säger Lasse Wahlin som även har ett antal kvällskryssningar inplanerade från hemmahamnen Norrköping och ut i Bråviken.
- Bland annat satsar vi mycket på företagskonferenser, kick off-träffar och studentfester för Saga Lejon.
- Och när det gäller våra två andra båtar, Vimman och Wasa Lejon, går de sina traditionella rutter. När det gäller Vimman handlar det om resor mellan Söderköping och Arkösund och kanske även till Bokö naturreservat under säsongen. Wasa Lejon fortsätter med sin numera klassiska tur mellan Berg och Borensberg och det är 26:e sommaren vi har verksamhet i Göta kanal.
<B>+ Hur började Wahlinrederiernas historia för 75 år sedan?</B>
- Det var min farfar Åke som startade verksamheten 1930 med ångslupen Gustav Wasa på sjön Anten i Västergötland. Sen fortsatte min far Curt-Åke, som idag är 82 år och bor här i Norrköping, med passagerartrafik i Göteborg, mellan Trädgårdsföreningen och Liseberg innan han flyttade bopålarna och verksamheten till Trollhättan med fortsatt passagerarbåttrafik.
- Därefter följde en period i Gävle innan min far hamnade i Norrköping 1950 och via en röstningstävling i en tidning döpte sin båt till Vimman. Sedan dess har vi varit kvar i Norrköping och idag har alltså rederiet tre båtar igång på olika ställen.